Dachser vækster i Norden

Dachser vækster i Norden

2016 blev endnu et godt år for Dachser Denmark A/S. Virksomheden kan fremvise en flot årsrapport med en omsætning på 686 mio. kroner før skat og et resultat på 18,4 mio. kroner. Dachser i Norden vækster fortsat med en omsætning på 1,07 mia. kroner og et resultat på 35,5 mio. kroner mod et resultat på 33,4 mio. kroner i 2015 – en stigning på 6,3 procent og det hidtil bedste resultat for den nordiske koncern.

”2014 og 2015 har været to usædvanligt gode regnskabsår for Dachser Denmark med høje tocifrede procentstigninger i vækstkurven, så det er meget positivt, at vi holder niveauet i 2016 på trods af indvirkning fra ændrede markedsbetingelser og udviklingen i de internationale fragtrater,” fortæller Finn Skovbo Pedersen, Managing Director for Dachser Nordic. ”Det skyldes, at vores logistikløsninger er fleksible og standardiserede i hele det globale netværk, hvilket har været med til at tiltrække og fastholde nye kunder. Resultatet er samtidig et tegn på, at vi med vores produkter fortsat skaber god værdi for dansk erhvervsliv.”

Resultaterne skyldes især en strømlinet produktserie og et højt kvalitetsniveau, der går igen i hele Dachsers globale netværk for vejtransport, sø- og luftfragt. I Dachser Denmark har man især haft fokus på god kundeservice og på at skabe gennemsigtighed og optimere i alle led af kundens logistikkæde.

”Vi har et stærkt fokus på at levere vores ypperste for kunderne. I Danmark er vi blandt de bedste i Dachsers globale netværk, hvad det angår kundetilfredshed. Vi vækster organisk via vores netværk, og det er med til at skabe de flotte resultater, som vi ser både i Danmark og i Skandinavien. Generelt er vi inde i en rigtig god udvikling, som vi agter at fortsætte. Vi søger hele tiden at forny os selv og finde nye innovative løsninger på hverdagens logistiske udfordringer, som for eksempel levering i storbyerne,” fortæller Finn Skovbo Pedersen.

Vækst i Dachser Nordic A/S

Med en omsætning på 1,07 mia. kroner og et resultat på 35,5 mio. kroner før skat fortsætter fremgangen for Dachsers nordiske moderselskab. Omsætningen er steget fra 1,05 mia. kroner i 2015 til 1,07 mia. kroner i 2016 – en stigning på over 1,5 procent. Medarbejderantallet er steget med 4,9 procent, mens antal sendinger steg med hele 12 procent fra 1,8 mio. i 2015 til over 2 mio. i 2016.

”På koncernniveau i Dachser Nordic har vi haft det bedste år nogensinde. Vi har fortsat en stabil vækst og kan fremvise et nordisk resultat, der er fordoblet i løbet af de seneste blot to år,” fortæller Finn Skovbo Pedersen. ”Den stærke vækst skyldes blandt andet de seneste års investeringer i vores netværk i Sverige – senest i november 2015 og i januar 2017, hvor nye kontor- og terminalfaciliteter blev taget i brug i henholdsvis Stockholm og Jönköping. Det er investeringer i vores svenske netværk, som vi forventer vil bidrage til en fortsat positiv udvikling for koncernen i 2017.”

Overblik over de danske aktiviteter:

NØGLETAL: Dachser Denmark 2016 2015 2014 2013 2012
Nettoomsætning 686 mio. kr. 689 mio. kr. 654 mio. kr. 593 mio. kr. 561 mio. kr.
Resultat før skat 18,4 mio. kr. 25,0 mio. kr. 20,8 mio. kr. 12,3 mio. kr. 2,7 mio.kr.
Medarbejderantal 223 216 203 204 202
EBIT-margin 3,1 4,2 3,8 3,0 1,7
Overblik over det nordiske koncernregnskab:
NØGLETAL: Dachser Nordic 2016 2015 2014 2013 2012
Nettoomsætning 1.070 mio. kr. 1.054 mio. kr. 921 mio. kr. 829 mio. kr. 805 mio. kr.
Resultat før skat 35,5 mio. kr. 33,4 mio. kr. 17,2 mio. kr. 4,3 mio. kr. -12,4 mio. kr.
Medarbejderantal 425 405 403 397 341
EBIT-margin 3,7 3,4 2,2 0,9 -0,6
Sendinger 2.063.900 1.842.177 1.642.975 1.479.453 1.387.829
Tonnage 730.900 724.017 660.801 598.878 602.213

Dachser-koncernens samlede vækst

Totalt omsatte Dachser, en familieejet virksomhed med hovedkontor i Kempten i Tyskland for 5,71 mia. euro i 2016 og håndterede i alt 80 mio. forsendelser. Globalt har koncernen 27.450 medarbejdere på 409 filialer rundtom i verden og datterselskaber i 43 lande.

De vigtigste KPI’er for DACHSER-koncernen i 2016:

• 1,7 procents stigning i bruttoomsætning til 5,71 milliarder euro
  • 27.450 medarbejdere
  • 409 faciliteter i 43 lande
  • En 2,4 procents stigning i antallet af forsendelser til 80 millioner
  • Tonnage er steget med 2,4 procent til38,2 millioner tons

Dachser, en familieejet virksomhed med hovedkvarter i Kempten i Tyskland, er blandt de førende logistikvirksomheder i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistik, oplagring og kundespecifikke services inden for tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Omfattende og tværfaglige serviceydelser som f.eks. kontraktlogistik, konsulent- og rådgivningsydelser samt industrispecifikke løsninger er også indeholdt i virksomhedens produktportefølje. Et perfekt fungerende transportnetværk  både i Europa og oversøisk  og informationsteknologi, der er fuldt integreret i alle virksomhedens systemer er basis for levering af intelligente logistikløsninger i hele verden.

Med 27.450 medarbejdere på 409 faciliteter over hele verden opnåede Dachser i 2016 en omsætning på 5,71 mia. euro og håndterede i alt 80 mio. forsendelser med en samlet vægt på 38,2 mio. tons. Dachser er repræsenteret med egne landeorganisationer i 43 lande.

For yderligere oplysninger om Dachser, se www.dachser.dk

Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14