Dagrofa bliver som den første dagligvarekoncern medlem af Plantebranchen

Dagrofa, som repræsenterer 511 dagligvarebutikker landet over, melder sig nu ind i Plantebranchen som den første dagligvarekoncern. Hermed skærper Dagrofa indsatsen for at nå målet om at være blandt de førende leverandører af plantebaserede fødevarer til danskerne.

Dagrofa, som bl.a. består af kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb, har ambitiøse mål om at gøre de plantebaserede alternativer til animalske fødevarer let tilgængelige for alle i hele Danmark. Derfor melder dagligvarekoncernen sig nu ind i Europas største brancheorganisation for plantebaserede fødevarer, Plantebranchen.

”I Dagrofa vil vi gerne inspirere vores kunder til nye og spændende madoplevelser inden for plantebaserede alternativer til animalske fødevarer. Derfor er det vigtigt for os at have fingeren på pulsen. Det er årsagen til, at vi har meldt os ind i Plantebranchen, som samler de centrale aktører i forhold til den plantebaserede dagsorden,” fortæller Michael Christensen, der er kategoridirektør i Dagrofa.

Han fortsætter:

”Vi oplever, at kunderne i stigende grad tilvælger plantebaserede produkter, når de handler ind i butikkerne, og den udvikling skal forstærkes. Derfor har vi fastsat et konkret mål om, at vi skal have tredoblet salget af denne type varer inden udgangen af 2024. Jeg er sikker på, at medlemskabet af Plantebranchen giver os et solidt rygstød i den retning.”

Hele værdikæden er samlet i ét unikt forum
Bestyrelsesformand for Plantebranchen, Henrik Lund, glæder sig over, at Dagrofa som den første dagligvarekoncern melder sig under fanerne.

Ifølge ham er det vigtigt at have samlet hele værdikæden i ét forum.

”Vi byder Dagrofa velkommen. Det er vigtigt for den grønne omstilling af madvanerne, at en stor dagligvarekoncern som Dagrofa nu kommer med i Plantebranchen. Hermed spænder brancheorganisationen fra landmænd, der gerne vil dyrke afgrøder til menneskemad, til producenter af plantebaserede fødevarer og foreninger. Det giver et unikt forum, hvor vi kan inspirere hinanden med hensyn til udviklingen af fremtidens fødevarer og drøfte forbrugerbehov.”

Henrik Lund uddyber:

”Forudsætningen for, at fremtiden smager langt grønnere end i dag, er, at de plantebaserede fødevarer er lige rundt om hjørnet i supermarkederne, at de smager godt og kan indgå i de retter og måltider, som vi alle er vokset om med. Derfor er det vigtigt, at flest mulige aktører fra branchen for de plantebaserede fødevarer sidder ved samme bord. Her er Dagrofa en vigtig spiller, og der er plads til flere om bordet.”

Henrik Lund glæder sig bl.a. over, at Dagrofa arbejder for, at myndighederne tager initiativ til at indføre en ensartet klimamærkning, der kan vejlede forbrugerne på området.

En ny analyse fra Orkla viser bl.a., at danskerne er de mest klimabekymrede forbrugere i Norden med hensyn til global opvarmning. Stadig flere har et stærkt ønske om at købe bæredygtigt ind, men 72 pct. kan ikke gennemskue, om de træffer et bæredygtigt valg.

• bæredygtighed
  • plantebranchen
  • plantebaserede fødevarer

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.