Tre af fire danskere vil have kødløse dage

75,8 procent af alle danskere vil gerne have kødløse dage. Det viser en ny undersøgelse fra A&B Analyse. Men mange af dem har det alligevel sjældent, så fødevareproducenterne har en opgave – også i produktudviklingen – hvis man gerne vil have danskerne til at spise mindre kød. Daloons Meatfree bøffer er et aktuelt eksempel.

FN anbefaler, at vi spiser mindre kød. Det er der gode grunde til, og det handler ikke kun om sundhed. Produktionen af kød presser miljøet og klimaet langt mere end planteføde, og det er lettere at brødføde verdens snart 7 mia. mennesker med korn og grøntsager end med kød. Alligevel stiger vores forbrug af kød stadig.

Er svaret så, at vi alle skal blive vegetarer? I så fald er der lang vej hjem, for i dag er blot fire procent af alle voksne danskere vegetarer eller veganere. Og en profilrapport fra A&B Analyse bekræfter et lidt stereotypt billede af vegetaren: Hun er bevidst om miljø og sundhed, og hun er mere socialt bevidst og kulturinteresseret end de fleste. Hun er en interessant målgruppe, men hun udgør langt fra flertallet.

Hvordan hjælper man danskerne på vej

Så hvis man virkelig vil gøre noget ved forbruget af kød, så kan der være mere at hente hos de mange danskere, der faktisk gerne vil gøre lidt, uden at blive vegetarer. Undersøgelsen fra A&B Analyse viser, at 1 ud af 3 danskere sjældent har kødløse dage, selv om de gerne vil have det.

Men hvordan hjælper man dem ud af vanens magt, og hvordan viser man vejen? Det arbejder Daloons produktudviklere med hver dag.

"I vores øjne handler det om at møde forbrugerne, der hvor de er, med produkter der rammer ind i deres smag og hverdag. Vi har arbejdet målrettet på at skabe vegetariske alternativer, men vi er bevidste om, at de skal appellere til den almindelige danske familie, ikke blot de meget bevidste. Vores nye Meatfree bøffer er et eksempel på vegetariske produkter, der rammer smag og spisevaner hos de fleste," fortæller kommerciel direktør Bjarne Dahl fra Daloon.

Stor lyst til at købe igen

Daloon Meatfree bøfferne blev introduceret i forsommeren 2014 i udvalgte butikskæder, og responsen var glimrende. De første forsyninger blev hurtigt udsolgt, og undersøgelsen fra A&B Analyse viser, at hver anden forbruger, der har prøvet produktet, gerne vil købe det igen. Og det var langt fra kun vegetarer, der prøvede Meatfree.

"Naturligvis er Meatfree et godt tilbud til vegetarer. De har også behov for nye og spændende vegetariske produkter, der giver variation og nye smagsoplevelser – og lidt nemhed på en travl dag. Men det handler altså også om at give flertallet af forbrugerne kødløse tilbud, der er lette og

hurtige at håndtere, og som ganske enkelt smager godt," forklarer Bjarne Dahl.

Daloon Meatfree fås foreløbig i to varianter: Vegetariske Nacho bøffer og Grøntsagsbøffer.

Ønsker du svar på spørgsmål eller mere information, kontakt:

Stefan Korff

Marketingkoordinator, Daloon A/S

Mail: sko@daloon.dk

• Madlavning

• daloon
  • kødløse dage
  • meatfree
  • detail

Daloons historie strækker sig over mere end 50 år og to generationer. Virksomheden er kendt for sin produktion af forårsruller, og producerer til dagligt mere end 700.000 ruller på fabrikken i Nyborg. Rullerne er fyldt med alt det bedste. Magert kød og en masse grøntsager, heriblandt sprøde hvidkål fra den gode danske muld, og bønnespirer fra egen produktion.

Daloon er let mad med god samvittighed. Til dig selv, og dem du holder af.

Stefan Korff

Produktchef Marketing 21568976