Dæktryksregulering

CLAAS CTIC og CTIC 2800 dæktryksreguleringsanlæg med nye features

Paderborn, 24. september 2020.

CLAAS har optimeret sine CTIC og CTIC 2800 dæktryksreguleringsanlæg til produktåret 2021. De fås nu også fabriksmonteret på AXION 900 og kan eftermonteres på ARION 500 og ARION 600 og AXION 800 og AXION 900 traktorer. Betjeningen kan fortsat ske med ISOBUS-terminaler og dermed også med den integrerede CEBIS touchterminal.

ISOBUS-styring med CEMOS integration

Betjeningen og visningen sker med CEBIS touchterminalen eller ISOBUS-universalterminalen som CLAAS S10 eller den nye CLAAS CEMIS 700. Hvis maskinen er programmeret til det, kan der skiftes mellem mark / eng og vej ved at trykke på en af funktionstasterne i betjeningsarmlænet eller på CMOTION kørehåndtaget. Der er nu integreret en regulering af dæktrykkene til tilkoblede redskaber som bugserede marksprøjter og til anhængere. Den styrer alle aksler og hjul sammen.

Stortraktorer fra serierne AXION 800 og AXION 900 med CEMOS kan integrere CTIC aktiveringen direkte i CEMOS maskinoptimeringen. Dermed er det for første gang muligt at tilpasse dæktrykkene intelligent og dynamisk i interaktion med andre parametre som fx ballastering og benyttelse af sensorisk registrerede data på traktoren. Således reduceres hjulslip, skadevirkninger på jordbunden og dieselforbruget, og arealydelsen øges. Optimeringen sker altid i korrespondance med føreren.

Trykreguleringen er endnu en gang blevet optimeret, mens den uovertrufne kapacitet i CTIC anlæggene med op til 2.800 l/min. luftmængde i den mest effektive model CTIC 2800 er bevaret. Ved dækmontering 600/70 R28 og 710/70 R38 skal man kun bruge 1 min. 20 sek. til at opbygge trykket fra 0,8 til 1,8 bar. Pakningerne i drejegennemføringerne og rørene belastes som hidtil kun, når trykket ændres. Samtidig er der gemt en prioritetsstyring til anhængere, og der kan gemmes flere redskabsprofiler.

Udvidet anvendelighed

Med konceptet CTIC 2800, dvs. den direkte montering af en effektiv kompressor på traktoren, får man nu et endnu bredere anvendelsesspektrum. Man kan uden de store omkostninger integrere flere af bedriftens redskaber i reguleringen af dæktrykkene. Det eneste, der skal gøres, er at udstyre redskaberne med rør.

CTIC dæktryksreguleringsanlæggene fås nu også fabriksmonteret til stortraktorserien AXION 900, der opfylder Stage V. Desuden kan den nye generation af CTIC og CTIC 2800 eftermonteres på standardtraktorer i serierne ARION 500, ARION 600, AXION 800 og AXION 900 uafhængigt af, hvornår de er produceret.

Under 3 m udvendig bredde

Den nye generation af CTIC overholder fortsat bestemmelserne til kørsel på offentlig vej på grund af optimerede stikkoblinger på de roterende omformere. Der kræves ikke TÜV-godkendelse eller speciel typegodkendelse af traktoren. Rørledningerne kan skubbes ind og ud med hurtigstrammere og fastgøres i parkeringsstilling på skærmene.

Billedmateriale til CLAAS CTIC dæktryksreguleringsanlæggene i den nyeste generation kan downloades her:

Download af tekst og billeder

Tekst, billeder og andet materiale til denne pressemeddelelse kan downloades på press.claas.com (brugernavn: press, password: events)

Vigtigt til det journalistiske arbejde:

Dette er en international pressemeddelelse. Produktudbuddet og udstyrsvarianterne kan afvige i nogle lande. Få yderligere oplysninger hos CLAAS forhandleren eller CLAAS importøren i dit land.

Pressebilledarkiv på claas-gruppe.com

Se vores billedarkiv på internettet. Her er adskillige billeder gratis til rådighed til journalistiske formål. www.claas-gruppe.com > Pressebildarchiv.

Lars Johnsen

Salgschef, CLAAS + 45 61 61 72 29