Chaufførlærlinge hos Danish Agro tog flotte titler med hjem fra DM for transportlærlinge

Fredag den 10. juni blev DM for transportlærlinge afholdt hos ZBC Slagelse. To af grovvareselskabet Danish Agros chaufførlærlinge var udtaget, og de kunne begge tage hjem fra konkurrencen med en række flotte pokaler.

Hvert år bliver landets dygtigste lager- og chaufførlærlinge udtaget til at deltage i DM for transportlærlinge. Det er Transportskolerne, der udvælger de lærlinge, som skal deltage, og i år var to Danish Agro-lærlinge blandt de udvalgte. Mads Andersen var blevet udtaget af AMU Nordjylland i Aalborg, og Magnus Johansen var blevet udtaget af EUC Lillebælt i Fredericia.

Til DM bliver der konkurreret i en række forskellige discipliner. Magnus Johansen tog en suveræn førsteplads i at køre med forvogn plus hænger og en andenplads i at køre med kran. Mads Andersen fik en flot andenplads i teori, hvor der var 50 spørgsmål, der skulle besvares på kun 10 minutter, en tredjeplads i kørsel med truck og surring af gods og herudover en flot, samlet tredjeplads overordnet set for hele konkurrencen.

Begge chaufførlærlinge oplever i deres hverdag at køre med mange forskellige varer til landbruget. Det kan være alt fra afgrøder såsom korn til foder og gødning. Denne variation i arbejdsopgaverne, sammen med Danish Agros veltilrettelagte lærlingeuddannelse, har været medvirkende til, at DM-titlen kom i hus:

”Mine erfaringer fra hverdagen som chaufførlærling i Danish Agro havde rigtig meget at sige til konkurrencen, for det handlede jo i bund og grund om det, jeg laver til hverdag. Min hovedbil til daglig er en kranbil, så det er der, jeg primært har min erfaring. Det var sjovt og en stor oplevelse at være med til DM, og bare at blive udtaget er en stor ros i sig selv, så at gå hjem med to pokaler er jeg meget glad for og stolt over”, siger Magnus Johansen.

DM for transportlærlinge er netop med til at sætte fokus på de transportfaglige erhvervsuddannelser og demonstrere de høje faglige kompetencekrav, de unge lærlinge stilles over for i deres uddannelse. Mesterskabet er opdelt i en kategori for chaufførlærlinge og en kategori for lagerlærlinge. Hver kategori består af en række øvelser, som tager udgangspunkt i de kvalifikationer, som lærlingene bliver undervist i på uddannelserne.

”Vi er meget stolte over, at Magnus Johansen og Mads Andersen vinder disse flotte DM-titler. Det er utrolig godt klaret, og det giver os en indikation af, at vi har formået at skabe et velfungerende setup for vores lærlinge. Det er noget, vi har arbejdet målrettet med i en årrække, og som er en del af vores strategi om at tiltrække flere unge mennesker til vores team af chauffører”, fortæller Logistikdirektør i Danish Agro, Jens Toft. Han fortæller videre:

”Når man er lærling i Danish Agro, er man igennem et veltilrettelagt forløb, og vi giver os tid til at lære dem grundigt op. Vores etablerede chauffører fungerer som mentorer for lærlingene undervejs i deres uddannelse og er rigtig gode til at lære fra sig og sætte de unge mennesker ind i alle opgaver og arbejdsgange”, uddyber Jens Toft.

Det er første gang, chaufførlærlinge fra Danish Agro er udtaget til DM, og det er forhåbentlig ikke den sidste. Grovvareselskabet håber, at unge mennesker, der går med en drøm om at blive lastbilchauffør, vil blive inspireret til at forfølge deres drøm – gerne med Danish Agro som arbejdsgiver.

For yderligere information, kontakt:

Søren Møgelvang Nielsen
Kommunikationsdirektør i Danish Agro
tlf. +45 2332 8274

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger over 5.000 medarbejdere og vil i 2022 have en omsætning i niveauet 42 mia. kr.