CLAAS udvider den nye ORBIS generation

CLAAS udvider den nye ORBIS generation

CLAAS udvider den nye majsudstyrsgeneration til JAGUAR med yderligere to modeller, ORBIS 450 og ORBIS 600 med store skiver. De står for optimal materialestrøm, høj effektivitet og funktionssikkerhed. Pendulrammekonceptet reducerer vægten og øger slidstyrken. Frontudstyret er klar til brug på få sekunder med den innovative udklapning.

ORBIS 600 til høje vækster
Det nye ORBIS 600 med 6,0 m arbejdsbredde har store skivediametre og er dermed perfekt egnet til mellemhøje og høje majsplanter. ORBIS 450 med 4,5 m arbejdsbredde afrunder den nye generation af frontudstyr nedad. Allerede i 2018 præsenterede CLAAS ORBIS 600 SD og ORBIS 750, hvor ORBIS 600 SD har små skiver og er velegnet til lave til mellemhøje majsmarker. Alle modeller har den velkendte V-formede materialestrøm, der sikrer førsteklasses funktionssikkerhed, også i uensartede majsmarker.

De nykonstruerede fingre foran knivene betyder, at materialet opsamles uden spild. Spidserne kan afmonteres til høst af liggende majs. Knivene med nyt seglformet skær giver førsteklasses afskæringskvalitet i alle afgrøder.

Pendulramme med T-konsoller
Det nye pendulrammekoncept sikrer centreret fremføring af materialet til forpressevalserne på JAGUAR. Den stabile komponent sørger for optimal absorbering af vægten og kraften i frontudstyret. Afhængigt af høstforholdene kan pendulrammens vinkel indstilles i to positioner. AUTO CONTOUR giver en aktiv styring af tværudligningen og sørger for præcis stubhøjde i hele arbejdsbredden. Dette system er monteret som standard i ORBIS 750 og fås som ekstraudstyr til ORBIS 600 og 600 SD.

Transmissionen og skiverne bæres af nykonstruerede, modulopbyggede T-konsoller. Sammen med den nye rammekonstruktion giver det mulighed for et dybt og ensartet snit uden fastklæbning af snavs. T-konsollerne er preshærdede og dermed formstabile og slidstærke. Det beskytter gearenhederne mod slid og strukturelle belastninger.

Ny udklapning: Klar til brug på meget kort tid
Ud-/indklapningskonceptet er helt nyudviklet med henblik på at reducere tiden til ud- og indklapning, så tiden til klargøringen af maskinen kan minimeres. På ORBIS 600, 600 SD og 450 klappes sideenhederne ensartet mod midten og på ORBIS 750 symmetrisk ind over hinanden. Den kompakte indklapning giver føreren førsteklasses udsyn ved landevejskørsel. Alle modeller har en transportbredde på 3,0 m, hvilket letter godkendelsen til kørsel på offentlig vej.

Fra og med ORBIS 600 fås et integreret transportsystem, så lovkravene kan overholdes. Betjeningen sker komfortabelt fra kabinen. Når transportsystemet er aktiveret, bæres det meste af frontudstyrets vægt på to transporthjul, og det tilladte forakseltryk på JAGUAR overholdes. En integreret liftaffjedring sikrer rolig og komfortabel landevejskørsel op til 40 km/t. Systemet giver mulighed for hurtigt og sikkert skift mellem markerne, og man undgår unødvendigt klargøringsarbejde.

Transmissionskoncept til perfekt snittekvalitet
Transmissionskonceptet er perfekt afstemt både til JAGUAR 900 og JAGUAR 800 og sikrer perfekt snittekvalitet. Majsbordene kan arbejde i to gear. Yderligere giver tre gear på indføringstromlen en perfekt harmonisk materialestrøm. En automatikfunktion til det variable frontudstyrstræk i JAGUAR 900 giver en komfortabel optimering af materialestrømmen fra kabinen.

De få transmissioner og den effektive kraftoverføring sørger for et lavt kraftforbrug og dermed maksimal effektivitet. Yderligere kan intervallerne til olieskift forlænges til 2.500 timer eller 5 år, hvilket har en positiv effekt på vedligeholdelsesudgifterne.

Alle ORBIS modeller er som standard udstyret med et kommunikationsmodul. Det overfører data fra frontudstyret til snitteren og gemmer JAGUAR indstillingerne. Indstillingerne bevares, også når der skiftes frontudstyr. Det sparer tid og sikrer mod fejlbetjening.

CLAAS

CLAAS er et familieejet selskab, der blev grundlagt i 1913, og er en af verdens førende producenter af landbrugsteknisk udstyr. Selskabet har hovedkontor i Harsewinkel, Westfalen, og er førende på det europæiske marked for mejetærskere. CLAAS er førende på verdensplan inden for en anden stor produktgruppe, selvkørende finsnittere. CLAAS er også helt med fremme inden for landbrugsteknik med traktorer, ballepressere og grøntmaskiner. CLAAS produktporteføljen omfatter desuden den nyeste informationsteknologi til landbruget. CLAAS har over 11.000 ansatte på verdensplan og havde en omsætning på EUR 3,8 mia. i regnskabsåret 2018.

Iwer Dall

Salgs- og produktchef CLAAS græsmaskiner +45 6113 0825