Danish Agro indgår international aftale om digital siloovervågning

Danish Agro indgår international aftale om digital siloovervågning

En ny aftale sikrer udbredelsen af SiloInsite til hele landbrugskoncernen Danish Agros markedsområde omkring Østersøen. Aftalen kommer som følge af det digitale værktøjs succes på det danske marked og en stigende efterspørgsel fra udlandet.

Danish Agro introducerede SiloInsite til de danske landmænd i 2022, og løsningen har i dag etableret sig i dansk landbrug med 627 installerede sensorer fordelt på 250 bedrifter . Efter et år på det danske marked er udlandet begyndt at røre på sig, og Danish Agro har derfor underskrevet en international aftale. Aftalen forpligter Danish Agro til at nå 1000 installationer inden for et år på koncernens markedsområde.

De første SiloInsite-enheder har allerede fundet vej til udlandet gennem Danish Agro koncernens datterselskab Vilomix. Her har en kunde i Letland erhvervet sig 28 sensorer. Kunden startede med 14 sensorer og anskaffede sig efterfølgende yderligere 14. Derudover er den digitale løsning ved at blive afprøvet i Finland, hvor batteriets holdbarhed testes i det hårde vintervejr.

”Vi er glade for den modtagelse, som SiloInsite har fået. Vores digitale løsninger er udviklet for at skabe værdi for landmanden og landbruget, og det viser interessen – både den danske og den udenlandske – at vi har formået her. Vi har i den nye aftale samtidig forbedret den nationale support til installationerne,” udtaler Birgitte Feld Mikkelsen, Digital Lead Smart Farming i Danish Agro.

Danske landmænd, der har erhvervet sig SiloInsite, har i gennemsnit mere end fem censorer fordelt på deres bedrifter, og hver bedrift har i gennemsnit mere end to installationer af det digitale overvågningsværktøj.

Danish Agro koncernens primære markedsområde omfatter Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, Polen og Tyskland.

Fakta om SiloInsite
SiloInsite er et digitalt værktøj til overvågning af siloer. Ved brug af en sensor danner SiloInsite et 3D-billede af siloens indhold og giver information om den aktuelle fodermængde, temperatur og luftfugtighed i siloen, mens et kamera samtidig tager billeder af siloens indhold.

Data fra sensoren og billeder fra kameraet kan følges på en app eller via computer. Både sensoren og kameraet er trådløse og sender data via et mobilt netværk. De er begge drevet af et batteri, som oplades med solceller.

Danish Agro er ligeledes i gang med at se på muligheden for at udvikle en push-notifikation, så landmanden via et swipe på appen tilknyttet SiloInsite kan bestille nyt foder og derved reducere antallet af leveringer.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger over 5.200 medarbejdere og vil i 2024 have en omsætning i niveauet 48 mia. kr.