Danish Agro overskudsdeklarerer 43 mio. kr. til medlemmerne

Danish Agro overskudsdeklarerer 43 mio. kr. til medlemmerne

Rekordhøj egenkapital og en række solide nøgletal betyder, at Danish Agro kan sende 43 mio. kr. tilbage til medlemmerne i overskudsudlodning.

Bestyrelsesformand i Danish Agro, Jørgen H. Mikkelsen, er tilfreds med, at der kan sikres udlodning til medlemmerne på trods af et udfordrende 2023.

”Som andelsselskab er det vigtigt for os, at vi kan præmiere vores medlemmer, når de økonomiske forudsætninger er til stede. Trods et udfordrende år i 2023 er det yderst positivt, at soliditeten i Danish Agro koncernen er steget til rekordhøje 32,8 %. Det medfører, at vi endnu en gang er i stand til at tilgodese vores medlemmer gennem overskudsudlodning med 25 % af overskuddet efter skat og minoritetsinteresser. Helt præcist sender vi 43 mio. kr. tilbage til medlemmerne,” siger han.

I 2023 justerede Danish Agro efter et langt forarbejde i delegeretforsamlingen sin udlodningspolitik, da den forudgående model ikke indeholdt en politik for udlodningen, når soliditetsgraden overstiger 35 %.

De nye vedtægter betyder blandt andet, at andelshavere fremover kan få kontant udlodning af den del af andelskapitalen, der overstiger en million kroner. Samtidig får andelshavere mulighed for at få kontant udlodning af overskudsdeklareringen, når soliditetsgraden i et regnskabsår ligger over 35 %.

”Forudsigelighed er en vigtig hjørnesten i Danish Agros udbyttepolitik. Derfor har det været afgørende at få en politik på plads, der sætter linjerne for, hvad der skal ske, når vi forhåbentlig i den nærmeste fremtid får en soliditetsgrad på over 35 %,” siger Jørgen H. Mikkelsen.

Danish Agro står både finansielt og kommercielt stærkt ved indgangen til 2024 og sætter sig høje finansielle mål for det kommende år.

”Vi har ambitioner om at skabe så meget værdi for vores medlemmer som muligt. Det skal ske i dagligdagen gennem et værdiskabende samarbejde med os, og så sigter vi efter at kunne sikre overskudsudlodning ved årsregnskabets afslutning. For 2024 forventer vi et resultat før skat i niveauet 500 mio. kr. og en soliditetsgrad i niveauet 34 – 36 %,” siger han.

Danish Agro har i de seneste fem år udloddet mere end 500 mio. kr. til medlemmerne.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger 5.500 medarbejdere og vil i 2024 have en omsætning i niveauet 48 mia. kr.