Fra venstre: Maskinmontør Mads Otte og Maskinhandler Dann Nielsen fra Røstofte Maskiner

Danish Agro støtter unge maskinmontører

Grovvarekoncernen Danish Agro har valgt at give en donation fra Danske Bank videre til unge maskinmontører, der gerne vil på et udlandsophold.

I anledning af Danske Banks 150 års fødselsdag har banken udvalgt en række virksomheder, der har gjort en særlig forskel for andre eller det samfund, de er en del af. Sammen med udvælgelsen følger en donation på kr. 15.000,-, som kan støtte virksomheden i det, den brænder for.

Grovvarekoncernen Danish Agro er blandt de udvalgte og dermed en af de virksomheder, der modtager donationen fra Danske Bank. Danish Agro har på eget initiativ valgt selv at lægge yderligere kr. 15.000,- oveni i donationen, for herved at kunne gøre en endnu større forskel.

”Vi har i Danish Agro valgt, at vi med donationen, som vi opdeler i fire mindre donationer, gerne vil støtte unge landbrugsmaskinmontører i at komme af sted på et udlandsophold”, fortæller Koncerndirektør for Danish Agros Maskindivision, Jens Skifter, og uddyber:

”Mange unge maskinmontører går med en drøm om at komme til udlandet som en del af deres kompetenceudvikling, men hvor det økonomisk er en udfordring at realisere. Med donationen fra Danske Bank og den pulje penge, vi har valgt fra Danish Agro at lægge oveni, har vi nu muligheden for at støtte en række unge i både deres faglige og personlige udvikling, som et udlandsophold kan give”, fortæller Jens Skifter.

En af de unge maskinmontører, der får glæde af donationen fra Danish Agro, er Mads Otte fra Røstofte Maskiner. Han har et stykke tid har gået med tanken om at tage på et udlandsophold:

”Jeg har flere kammerater, der har været af sted og talt godt om det, så jeg har et stykke tid selv gået med tanken om at komme på et udlandsophold. Australien vil være en oplagt mulighed, da jeg her vil kunne udnytte tiden bedre og tage af sted om vinteren, hvor der ikke er så stor travlhed herhjemme, men hvor der er sommer og fuld gang i høsten i Australien”, fortæller Mads Otte.

”Det ville være rigtig spændende at komme derned og skrue på maskiner. Det vil være udfordrende, og jeg vil få anderledes erfaring i forhold til herhjemme, da du i Australien er mere på egen hånd, og der er store afstande og længere til for eksempel reservedele. Donationen fra Danish Agro vil helt klart kunne hjælpe og gøre en forskel for mig i forhold til at kunne komme af sted”, slutter Mads Otte.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2021 have en omsætning i niveauet 37-38 mia. kr.