BEDNAR har fornyet deres tallerkenharve-modeller i betydelig grad til det kommende år og styrket dem med nye udstyrstyper på baggrund af deres praktiske driftserfaring

Gennemprøvede kontruktioner og innovation i brede tallerkenharver fra modelserien SWIFTERDISC XE

Efterhånden som traktorerne får større effekt, og der stilles højere krav til hurtigere drift, stiger landmændenes krav til brede maskiner også. BEDNAR har i mange år haft succes i dette segment. SWIFTERDISC XE tallerkenharver har været på markedet i nogen tid, og bliver mere og mere populære hos kunderne. I sammenligning med konkurrerende maskiner byder de på mange interessante tekniske og konstruktionsmæssige løsninger.

Vi har fornyet disse maskiner i betydelig grad til det kommende år og bestyrket dem med nye udstyrstyper på baggrund af vores praktiske driftserfaring. Udover de nuværende SWIFTERDISC XE-modeller bliver der lanceret nye 2022 SWIFTERDISC XE-modeller fra dette efterår.

Hurtigere vending ved forageren – intet behov for at løfte siderammerne

Vendingsmetoden ved forageren er en vigtig nyskabelse på 2022 SWIFTERDISC XE-modeller. Til sammenligning med de oprindelige modeller er det kun tallerkensektionen, der løftes ved vending på forageren og tallerkenharven vender på den bagmonterede pakkervalses transport- og støttehjul. Med dette design mindskes den negative belastning på ophænget og belastningen på traktoren fjernes, når maskinen er i foragerposition. Samtidig forhindrer det uønskede stødpåvirkninger og gør hele processen med vending ved forageren hurtigere og mere bekvem.

Bedre arbejdskvalitet – bagmonterede pakkervalser på parallelogram og forstøttehjul

Maskinen er nu udstyret med dobbelte støttehjul foran arbejdstallerkensektionen. De dobbelte forstøttehjul hjælper med at stabilisere harven ved højere hastigheder. De bagmonterede pakkervalser er også blevet ændret. De er nu udstyret med et parallelogram. Denne konstruktion sikrer, at når maskinen er udstyret med dobbelte bagmonterede pakkervalser, bliver begge pakkere trykket ned på jorden med samme kraft. Det er en stor fordel, at det ikke tager ret lang tid at indstille de bagmonterede pakkervalser til arbejdet.

Maksimal præcision – stabil udjævneroverkørsel
Tallerkenharven SWIFTERDISC XE er også yderst populær i forbindelse med såbedsharvning, især i kombination med den lille diameter på de aggressive ‘A’-tallerkener og den formonterede planerplanke. 2022 SWIFTERDISC XE giver nu jævn jordbearbejdning ved skift fra sidesektionerne til udjævnerens midtersektion.

Arbejdsbredde op til 12,4 m – ideel løsning til CTF-systemet
2022 SWIFTERDISC XE harvemodellerne er tilgængelige i to arbejdsbredder – 10 og 12,4 meter. Den største model er den ideelle løsning til kontrolleret trafiklandbrug (CTF, controlled traffic farming) på grund af arbejdsbredden. De ekstra 20 cm på hver side bidrager til tilstrækkeligt overlap mellem individuelle overkørsler.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2021 have en omsætning i niveauet 37-38 mia. kr.

Carl-Johan Hjerpsted

Salgs- og produktchef BEDNAR 27799316