Markante investeringer skal gøre Danish Agros energiforsyning grøn

Markante investeringer skal gøre Danish Agros energiforsyning grøn

Siden 2022 har Danish Agro arbejdet målrettet på at blive selvforsynende med vedvarende energi. Det kræver store langsigtede investeringer, som skal komme dansk landbrug til gavn.

Danish Agro har sat en række ambitiøse klimamål. Et af disse er hurtigst muligt at blive selvforsynende med grøn energi.

For at nå det mål har Danish Agro en ambition om ved udgangen af 2025 at nå en el-produktion på 200 GWh i datterselskabet ADA Green Energy, som ejes sammen med energiselskabet AURA.

”En del af vores grønne omstilling går på at blive selvforsynende med grøn energi, som produceres af solceller, biogas og vindmøller. Vi arbejder på højtryk, men for at nå vores ambitioner er vi også afhængige af myndighedsgodkendelser, hvilket til tider kan være en langstrakt proces,” siger Henning Haahr, koncernchef i Danish Agro.

Både i regi af ADA Green Energy og Danish Agro bliver der kontinuerligt analyseret mulige investeringsmuligheder indenfor primært sol og biogas.

Aktuelt er ADA Green Energy langt i bestræbelserne på at opføre flere solcelleprojekter på samlet 200 hektar. Indenfor biogas er Danish Agro med i projekter, der arbejder på at opføre nye anlæg ved henholdsvis Vejen, Odder, Varde og Hedensted, mens yderligere to-tre anlæg er på tegnebrættet.

Fælles for projekterne er, at de skal opføres som nye anlæg og i videst muligt omgang skal ejes og drives i samarbejde med landmænd for at sikre, at sammenhængskraften mellem Danish Agro og landbruget forbliver lige så stærk, som den altid har været.

”Det kræver tålmodighed, men vi gør det på denne måde, fordi vi tror på, at vi samlet set kan gøre en større forskel og lave en bedre forretning ved selv at involvere os. Vi er jo sat i verden for at skabe værdi for landbruget, og derfor giver det mening for os at investere i de energiformer, som landmændene involverer sig i,” siger Henning Haahr.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger 5.500 medarbejdere og vil i 2024 have en omsætning i niveauet 48 mia. kr.