Nordic Seed køber nu forædlingsstationen i Dyngby ved Odder, som man hidtil har lejet.

Nordic Seed køber forædlingsstation og gør klar til udvidelse

Såsædsforædlingsselskabet Nordic Seed, der er ejet af Danish Agro og Vestjyllands Andel, fortsætter sin rivende udvikling og køber nu forædlingsstationen i Dyngby ved Odder, som man hidtil har lejet. Med i handlen følger også 20 hektar jord.

Sælger er Pajbjergfonden, der fortsat vil være en tæt strategisk partner for Nordic Seed som udlejer af jord til forsøgsmarker.

”Købet af forædlingsstationen er et vigtigt skridt i udviklingen af Nordic Seed. Med ejerskab over bygningerne i Dyngby og mere plads at boltre os på, kan vi klargøre vores forestående udbygningsplaner. Lokationen har en optimal beliggenhed med gunstige jordforhold og en placering tæt på universitetet i Aarhus,” siger Kim Bonde Petersen, adm. direktør i Nordic Seed.

Nordic Seed blev etableret i 2007 gennem en sammenlægning af forædlingsaktiviteterne i Pajbjergfonden ved Dyngby, Abed Fonden ved Holeby samt såsædsaktiviteterne i DLA Agro.

Siden har selskabet udviklet sig markant, og i de 16 år har selskabet øget antallet af forædlingsprogrammer fra 2 til 14, mens antallet af medarbejdere er tredoblet, så der i dag er ca. 60 ansatte i Danmark.

”Vi ser fortsat store muligheder for at udvikle Nordic Seed, og vi har mange spændende nye sorter på vej i de kommende år, der kan skabe værdi for landmændene. Det gælder både forædling af traditionelle arter og et stigende engagement i plantebaserede fødevarer,” forklarer Kim Bonde Petersen.

Nordic Seed er aktive på en række nordeuropæiske markeder. Det indbefatter blandt andet sortsafprøvninger i Danmark, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, Polen og Tyskland.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger over 5.000 medarbejdere og vil i 2023 have en omsætning i niveauet 57 mia. kr.