Bogen ’Altid på vej – Historien om Danish Agro’ udkom den 24. maj og er spændende læsning om et grovvareselskabs imponerende udvikling.

Ny bog fortæller både erhvervs-, grovvare- og Danmarkshistorie

Bogen ’Altid på vej – Historien om Danish Agro’ udkom den 24. maj. Og Danish Agros historie er spændende læsning om et grovvareselskabs imponerende udvikling.

I forbindelse med Danish Agros tidligere adm. direktør Christian Junkers afsked i 2017 fik han en gave; han skulle være med til at skrive en bog om Danish Agros historie. Denne bog er nu udkommet og tager læseren med på rejsen, fra Stevns Andel grundlægges i 1901, over udviklingen til Østsjællands Andel til i dag, hvor Danish Agro er en stor, international grovvarekoncern med 5.000 medarbejdere i 16 lande og en årlig omsætning på 34 mia. kr.

Bogen omhandler kort sagt et stykke erhvervs-, grovvare- og Danmarkshistorie og er fortællingen om, hvad der har formet Danish Agro koncernen til det, den er i dag. Bogen beskriver historien fra den spæde start i ydmyge lokaler på Stevns i 1901 til den store vækst og internationalisering gennem de senere år. Bogen og historien om Danish Agro giver flere forklaringer på, hvordan det er lykkedes ikke bare at overleve, men også at hundrededoble omsætningen. Først og fremmest på grund af en dedikeret indsats fra bestyrelse, ledelse og medarbejdere.

- Christian Junker har sammen med sit stærke hold af medarbejdere mere end nogen anden været med til at realisere Danish Agros medlemmers visioner og sætte sit præg på Danish Agro. Med afsæt i landmandens behov og en respekt for deres penge har Christian Junker med sit drive, store integritet og visionære tanker gjort det muligt, at Danish Agro står, hvor den står i dag. Som en sund, velfungerende international landbrugskoncern, der skaber værdi for sine medlemmer og kunder hver dag, slår Jørgen H. Mikkelsen, bestyrelsesformand i Danish Agro, fast.

- Bogens titel er meget sigende for Danish Agro – vi er ”Altid på vej” mod nye mål – og denne bog skal derfor ses som et nedslag i historien om Danish Agro, hvor der gøres status og ses tilbage, fortæller Jørgen H. Mikkelsen og påpeger afslutningsvist, at bogen samtidig er tænkt som et afsæt for en ny spændende epoke i den fællesejede andelsvirksomhed, hvor nuværende Koncernchef Henning Haahr og hans hold af medarbejdere arbejder videre. Stadig med fokus på at skabe værdi for de landmænd, Danish Agro handler med.

Bogen er skrevet af journalist på Landbrugsmedierne, Aage J. Iversen, og kan købes for kr. 149,- på Danish Agros webshop – danishagroshoppen.dk

For yderligere information, kontakt:

Søren Møgelvang Nielsen
Kommunikationsdirektør i Danish Agro
tlf. +45 2332 8274

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2019 have en omsætning i niveauet 34 mia. kr.