Rækkeuafhængigt majsbord med 9 m arbejdsbredde

Nyt ORBIS 900 med 3 m transportbredde og automatisk transportbeskyttelse

Til sæsonen 2021 fornyer CLAAS topmodellen i serien af rækkeuafhængige ORBIS majsborde til JAGUAR. De mest iøjnefaldende nyheder er transportbredden på kun 3 m og den nye automatiske transportbeskyttelse med integreret lys.

Hurtig ind- og udfoldning, kompakt transport

Ligesom på ORBIS 750 er rammen på ORBIS 900 opbygget i fem dele. Dermed kan den hurtigere end nogen anden foldes ind til en meget kompakt enhed til landevejstransport uden graverende begrænsninger af udsynet fremad og til siderne. Transportbredden på kun 3 m er ny og giver mulighed for landevejskørsel, uden at der kræves dispensation. På grund af det gode udsyn kan man køre sikkert med 40 km/t (kun 30 km/t tilladt i Danmark). Ved ind- og udfoldningen drejes den fuldt integrerede transportbeskyttelse med advarselsmærkater automatisk i stilling til markarbejde og landevejskørsel. Hele foldningen tager kun 30 sekunder, og føreren behøver ikke stige ud. Det forkorter tiden på landevejen og tiden til klargøring væsentligt og aflaster føreren ved transport fra sted til sted. Mellem 2 og 7 km/t skal man bare trykke på en tast for at starte den automatiske foldning. I arbejdsstilling ligger transportbeskyttelsen sikkert i parkeringsstilling.

Der kan leveres et integreret transportsystem, så akseltrykket på 11,5 tons på køreakslen ikke overskrides. Det kører automatisk ud, når vejkørsel eller liftaffjedring aktiveres. Det er også meget enkelt at montere det 8,93 m brede ORBIS 900. På grund af registreringen af frontudstyr og den automatiske tilkobling af transmissionen går der heller ikke værdifuld høsttid tabt her.

Universel brug

Den flade monteringsvinkel, der kan indstilles i to trin, og den meget flade konstruktion betyder, at der kan nås stubhøjder på min. 85 mm. Derfor, og fordi der anvendes både små og store transportskiver i tre trin, kan ORBIS 900 både bruges til høst af majs og helsæd. Det er desuden ligeledes velegnet til lave afgrøder med lille udbytte. Store skiver lige foran indføringen sikrer, at også store høstmængder kan føres sikkert ind i indføringen. Indføringslapper og kolbefælder sørger altid for, at nedfaldne kolber også ledes ind i indføringen. Styrelisterne i de slidintensive områder er som altid enkle at udskifte. Komponenterne i materialestrømmen kan vælges i standardudførelse eller i den slidstærke PREMIUM LINE version. Den består af styrelister i stål, fødetromler med ekstra belægning og meget slidstærke knive med den velgennemprøvede og pålidelige seglprofil. Tromlerne er opbygget i moduler, så de er meget enkle at reparere.

Den V-formede og dermed kraftbesparende transport af planterne understøttes i hver side af to indføringskonusser på vendetromlerne. Fødetromlerne har tilpasning af omdrejningstallet i tre trin og fører planterne sikkert ind i indføringen i længderetning. Til høst af liggende majs kan der leveres sidebeklædninger med en hydraulisk snegl for liggende majs, en kegle for liggende majs til de yderste transportskiver, en forlænget midterspids og spidsforlængelser. Til meget høje majsafgrøder kan der som ekstraudstyr monteres forhøjelser til indføringsbøjlerne.

Med totrins-hovedgearet kan man enkelt tilpasse omdrejningstallet til forskellige arbejdsbetingelser. Ved variabelt frontudstyrstræk på finsnitteren bruges altid første gear. Gearene arbejder på lavt omdrejningsniveau og er dermed slidstærke. Desuden er alle transmissioner sikret omhyggeligt mod overbelastning.

Førsteklasses tilpasning til marken på alle jorder

På trods af den store arbejdsbredde tilpasser ORBIS 900 sig optimalt til konturerne på marken. Det sørger pendulrammen med +/- 5° penduludligning og den hydrauliske penduludligning AUTO CONTOUR for i forening. Ud over de to standardtastebøjler i de yderste områder fås som ekstraudstyr en tredje tastebøjle, der anbringes i midten. Det giver en mærkbart forbedret marktilpasning, særligt på ujævn jordbund. De lange, fjederbelastede tastebøjler sikrer pålidelig føring af frontudstyret på alle underlag.

Billedmateriale til den nye CLAAS ORBIS 900 kan downloades her:

Download af tekst og billeder

Tekst, billeder og andet materiale til denne pressemeddelelse kan downloades på press.claas.com (brugernavn: press, password: events)

Vigtigt til det journalistiske arbejde:

Dette er en international pressemeddelelse. Produktudbuddet og udstyrsvarianterne kan afvige i nogle lande. Få yderligere oplysninger hos CLAAS forhandleren eller CLAAS importøren i dit land.

Pressebilledarkiv på claas-gruppe.com

Se vores billedarkiv på internettet. Her er adskillige billeder gratis til rådighed til journalistiske formål. www.claas-gruppe.com > Pressebildarchiv.

Om CLAAS

Familievirksomheden CLAAS (www.claas-gruppe.com) blev grundlagt i 1913 og er en af verdens førende producenter af landbrugsteknologi. Virksomheden har hovedsæde i Harsewinkel i Tyskland og er Europas førende producent af mejetærskere. På verdensplan er CLAAS den førende virksomhed på markedet for finsnittere, som er en anden af koncernens store produktgrupper. CLAAS indtager også en førende position overalt i verden inden for landbrugsteknologien med traktorer, pressere og maskiner til grovfoderhøst. Produktprogrammet omfatter endvidere topmoderne informationsteknologi til landbrugsområdet. CLAAS beskæftiger over 11.400 medarbejdere på verdensplan og opnåede i regnskabsåret 2019 en omsætning på 3,8 mia. euro.

Iwer Dall

Salgs- og produktchef CLAAS græsmaskiner +45 6113 0825