Største maskinaktør i Nordeuropa på bare fem år

Største maskinaktør i Nordeuropa på bare fem år

Danish Agro koncernen har på kun fem år etableret sig som den største forhandler af maskiner i Nordeuropa. I 2018 var koncernen aktiv i 9 lande med i alt fire maskinbrands – CLAAS, John Deere, New Holland og AGCO. Maskinomsætningen er i det forgangne år øget med 0,9 mia. kr. til 3,5 mia. kr., og der er realiseret et driftsresultat på 72 mio. kr.

Størrelse har ikke været et mål i sig selv, men det giver, ifølge Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, en række fordele:

- Det har været et mål for os hurtigt at bygge en organisation og en forhandlerstruktur op i de lande, hvor vi har maskinaktiviteter. Dels for at sikre fokus på effektiv drift og dels fordi vi ved at have en vis størrelse åbner døre og muligheder omkring nyt og øget samarbejde med de professionelle producenter og leverandører. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi i 2018 er kommet langt med vores strukturelle udvikling, siger han.

Især i Skandinavien har fokus været på fortsat at sikre en stærk CLAAS forhandlerstruktur, hvor koncernen kunne afslutte overtagelsen af i alt syv danske maskinforhandlere efter den endelige godkendelse fra myndighederne i foråret 2018. Ligeledes overtog maskindivisionen Danmarks bedst etablerede auktionsforretning, Dansk Maskinbørs A/S.

- Alle overtagelser er sket med kontinuitet for øje, respekt for medarbejderne og deres kundskaber samt med en regional og lokalkendt ledelse i den enkelte maskinforretning. Igennem 2019 vil der i de enkelte lande blive sat fokus på at udvikle samarbejdet på tværs af forretningerne, siger Henning Haahr.

Siden 2013 har Danish Agro koncernen været aktiv indenfor maskinhandel. Et produktområde som Henning Haahr anser som en naturlig del af porteføljen i en moderne, international grovvarekoncern, der ønsker at gøre en forskel for sine kunder.

- Maskiner er en betydelig økonomisk faktor for den moderne landmand. Vi mener, at vi har en del at byde på i den strukturudvikling, som maskinbranchen står overfor. Vi er i stand til at møde producenterne i øjenhøjde og dermed sikre konkurrencedygtige priser, siger Henning Haahr, og uddyber:

- Med opkøbet af maskinaktiviteterne i Baltikum er Danish Agro blevet den største kunde hos CLAAS på verdensplan. Det giver en helt unik fordel for danske landmænd, at deres fællesejede selskab bliver hørt og lyttet til hos de producenter, der udvikler deres maskiner. Vi kan være med til præge udvikling, prioriteter og ikke mindst priser – alt sammen til gavn for de landmænd, vi handler med, siger han.

I dag er Danish Agro koncernen aktiv med maskinhandel i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, Polen og Tjekkiet. I 2019 forventes en omsætningsstigning til niveauet 5 mia. kr.

Henning Haahr
Koncernchef i Danish Agro
tlf. +45 27 800 800

Søren Møgelvang Nielsen

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2019 have en omsætning i niveauet 34 mia. kr.