DAT-Schaub ud af jubilæumsår med rekordindtjening

I oktober havde DAT-Schaub 125 års jubilæum, og det skete bare få dage efter, selskabet havde lukket regnskabsbøgerne for det mest succesrige år i historien med en indtjening på 450 mio. kroner.

Kernen i DAT-Schaub er evnen til at få meget ud af lidt. For de dele af grisene, som DAT-Schaub står for at håndtere, udgør kun en lille del af grisens samlede værdi, men når forarbejdningen sker på den rigtige og mest effektive måde, så er det en rigtig god forretning.

- For det første har vi gennem 125 år opbygget en viden og produktionserfaring, som gør, at vi har et supereffektivt produktionsapparat, som samtidig formår at levere en ensartet og meget høj kvalitet. Kort sagt har vi styr på vores håndværk, og så har vi en global salgsorganisation, der sikrer, at vi hele tiden kan sælge varer der, hvor de indbringer den bedste pris, siger Jan Roelsgaard, der er CEO i DAT-Schaub.

Offensiv strategi

For godt tre år siden blev Danish Crown eneejer af DAT-Schaub. Det gjorde det muligt at udstikke en mere offensiv kurs, og alene det seneste år er der blevet købt en række virksomheder over det meste af kloden.

I november 2017 blev DAT-Schaub det første selskab i Danish Crown-koncernen til at etablere sig i Sydamerika. Det skete med købet af bestemmende ejerandele i virksomhederne Insuban og Indexna i Chile, Tricolsa i Colombia og ESB i Brasilien. Samtidig købte DAT-Schaub også en majoritetsandel i den spanske virksomhed Agrimares, for at styrke DAT-Schaubs eksisterende aktiviteter på den iberiske halvø.

I marts underskrev DAT-Schaub en aftale om at købe aktiemajoriteten i Shanghai Natural Casing Company. Det skete for at sikre sig ekstra kapacitet indenfor sortering og forarbejdning af naturtarme fra grise og lam.

- Det er veldrevne virksomheder, som vi har købt. De bidrager allerede positivt til bundlinjen, men vi ser samtidig et rigtigt stort potentiale i virksomhederne, så i de kommende år forventer vi, at de vil bidrage til den organiske vækst. Lige nu har vi fokus på af få integreret de tilkøbte virksomheder, men vi holder øjnene åbne, for der sker en konsolidering af vores branchen lige nu, siger Jan Roelsgaard.

Fremgang på seks procent

Seneste opkøb skete i juni, da DAT-Schaub overtog en fabrik i byen Oelwein i den amerikanske stat Iowa. Den forarbejder råstoffet mocusa fra grisens slimhinde til råheparin, som bruges til produktion af blodfortyndende medicin.

I forhold til sidste år er bundlinjen vokset fra 424 millioner kroner til 450 millioner kroner. Det er en fremgang på godt seks procent.

- Vi har haft et godt marked med gode priser globalt set. Vores setup med produktion flere steder i verden gør, at vi ikke i samme grad som vores konkurrenter er blevet ramt af den handelspolitiske uro. Det bekræfter os i, at vores strategi for både produktion og salg er rigtig. Det betyder også, at vi har et godt udgangspunkt for at skabe organisk vækst i de kommende år, siger Jan Roelsgaard.

• regnskab