​Fjernvarmen enig med Klimarådet: Handling nu

Fjernvarmen kan reducere knap halvdelen af den CO2-udledning, vi skal af med i 2030. Men det kommer til at kræve politisk handling, hvis det skal lykkes, lyder det fra Dansk Fjernvarme.

Klimarådet har i dag offentliggjort deres årlige status for Danmarks klimamålsætninger. Budskabet fra Klimarådet er, at det kræver handling i og udenfor kvotesektoren for både at nå Danmarks internationale forpligtigelser, og særligt for at nå de nye 70 procent CO2-reduktionsmål i 2030.

Dansk Fjernvarme, der i dag leveres på 62 procent vedvarende energi og dermed er den grønneste teknologi i energisystemet, også foran el med 60 procent, vil med en 100 procent grøn fjernvarme i 2030 kunne levere knap halvdelen af det vi mangler for at indfri målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

Men, lyder det fra fjernvarmeselskabernes brancheorganisation, det kommer ikke til at ske, med mindre politikerne justerer på selskabernes rammevilkår.

- Der er ikke nogen deres føler sig mere forpligtede til at levere den grønne omstilling end de danske fjernvarmeselskaber. Vi har i en årrække gået forrest og er i dag den mest grønne teknologi i energisystemet. Men vi er ikke i tvivl om, at vi skal helt i mål og også meget gerne i 2030, lyder det fra Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme, der fortsætter:

- Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, så kræver det, at vi kommer op i et helt andet tempo. Det kan vi ikke gøre alene, hvor meget vi end vil. Det kommer til at kræve, at politikerne giver os en afklaring på, om vi skal udnytte den grønne overskudsvarme, om vi skal have mulighed for at investere i store varmepumper og dermed også i de teknologier, herunder biomasse, der skal til for, at vi samtidig kan opretholde forsyningssikkerheden.

Regulering står i vejen for den grønne omstilling
Vigtigst af alt, lyder det fra fjernvarmeselskabernes brancheorganisation, så skal politikerne have ryddet vejen for den bureaukratiske regulering, der lurer i farvandet og som risikerer at sætte omstillingen i backgear.

- Den regulering, som myndighederne i øjeblikket har stirret sig blind på og som de mener, fjernvarmeselskaberne skal underkastes, er så bureaukratisk og kontraproduktiv, at det vil fjerne al fokus på vores medlemmers mulighed for at lave grøn omstilling. Det er ikke bare en ommer, det er et kæmpe selvmål her i en tid, hvor alle forventer, at vi skal videre mod et grøn og bæredygtigt samfund, siger Kim Mortensen.

- Derfor er vores budskab til regering og Folketing: Find nu ud af, hvilken vej I ønsker, fjernvarmebranchen skal bevæge sig i. Hvis I fortsat ønsker et smalt fokus på økonomisk effektivitet og liberalisering af fjernvarmen, så lad være med at gøre noget. Men hvis I ønsker, at vi fortsat skal bidrage til den grønne omstilling, reducere prisen til glæde for vores kunder og bistå industrien med teknologiudvikling, så skal I få pillet den kommende regulering af bordet og sikre os nogle rammer, der giver os mulighed for at indfri vores mål, lyder det fra direktøren.

Fakta om fjernvarmens rolle i sektorintegration:

Fremover vil elproduktionen primært baseres på fluktuerende kilder som vind- og solkraft, men der vil fortsat være behov for at kunne producere el på andre måder i Danmark, når vinden ikke blæser, solen ikke skinner, og der ikke er mulighed for at importere tilstrækkelig grøn el fra udlandet. Fjernvarmeselskaberne råder her over en betydelig produktionskapacitet, som kan anvendes til elproduktion, når der er brug for det.

Samtidig bliver fjernvarmeselskaberne med forventeligt op til 1.800 MW eldrevne varmepumper og forventeligt mere end 1.000 MW elkedler en af de største elforbrugere i Danmark. Selskaberne kan producere varme baseret på el, når elproduktionen er høj, og herefter gemme varmen i lagre, som selskaberne kan trække på, når elproduktionen er lav. På denne måde kan fjernvarme medvirke til at udjævne elforbruget på en omkostningseffektiv måde.

Fjernvarmen kan således medvirke til at begrænse elsektorens behov for produktionskapacitet og for udbygning af kapaciteten i elnettene.

Kim Mortensen

Direktør +45 4021 2220