Grønt gennembrud for geotermi

Grøn varme fra jordens indre til varmeforbrugerne i Aarhus og omegn er et stort og grønt gennembrud for fjernvarmen i Danmark, lyder det fra Dansk Fjernvarme.

AffaldVarme Aarhus og geotermiselskabet Innargi har netop sat blæk på papir i en aftale, der vil sikre at 20% af den varme, der i 2030 varmer i aarhusianernes stuer kommer fra geotermi. Med aftalen har geotermi i stor skala fået det gennembrud, som energisektoren har ventet på i årevis.

- Lige under vores fødder har vi en energiressource, der kan levere grøn varme, også når vinden ikke blæser og solen ikke skinner, til flere hundredetusinde boliger i Danmark. Nu får vi endelig det gennembrud for geotermi i stor skala, som energisektoren har ventet på, så det er en stor dag for den grønne omstilling og ikke mindst for varmekunderne i Aarhus og omegn, siger Kim Mortensen, der er direktør i Dansk Fjernvarme, brancheorganisationen for landets fjernvarmeselskaber.

Potentialet er stort
Da geotermi hverken fylder meget over terræn eller larmer, er det en af de få teknologier, der har et stort potentiale i de store byer med høj befolkningstæthed. Som erstatning for el- og varmeproduktion på kul har energisektoren i en årrække investeret i bæredygtig biomasse. Det har sektoren imidlertid selv betegnet som en overgangsløsning, indtil der findes grønne alternativer.

- Med aftalen i Aarhus er vi kommet et solidt skridt tættere på et alternativ til ikke bare kul, men også til bæredygtig biomasse. Derfor forventer jeg også, at vi over en længere årrække vil se, at flere energiselskaber vil undersøge om geotermi i samspil med andre teknologier kan være løsningen til at opretholde en grøn og fleksibel varmeforsyning, siger Kim Mortensen.

Godt eksempel på samarbejde
Sammen med udmeldingen om at investere i geotermi kan Innargi i dag offentliggøre, at ATP og NRGi samtidig bliver medinvestorer i selskabet.

- Geotermi er en teknologi med relativt høje investeringsomkostninger og lave driftsomkostninger. Det er med andre ord forholdsvis dyrt at foretage boringer i jorden. Det kræver kapital, og derfor er den model, som AffaldVarme Aarhus og Innargi sammen med ATP og NRGi, et godt eksempel på offentlig og privat samarbejde, der fremmer den grønne omstilling, lyder det fra Kim Mortensen.

Innargi skal bygge og drive det geotermiske anlæg på 110 MW. I 2025 kan anlægget begynde at levere varme til aarhusianerne, og anlægget skal efter planen være fuldt udbygget i 2030, hvor det vil dække ca. 20% af fjernvarmebehovet.

Fakta om anlægget i Aarhus

Det geotermiske varmeanlæg i Aarhus bliver EU’s største, og geotermi forventes at kunne dække 20% af fjernvarmebehovet i Aarhus.

I Aarhus forventes geotermi at reducere de årlige CO2-udledninger med ca. 165.000 tons CO2 (reduktion i biogen straksudledning og reduktion som følge af alternativ anvendelse af biomasse).

• geotermi
  • nrgi
  • atp
  • affaldvarme aarhus
  • grøn omstilling
  • innargi

• Hovedstaden

Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for landets cirka 370 fjernvarmeselskaber og dækker 99 % af fjernvarmemarkedet samt 40 % af den samlede termiske elkapacitet i Danmark.

3,7 mio. danskere eller cirka 1,8 mio. husstande har fjernvarme. Det svarer til, at mere end 65 % af danskerne får deres opvarmning leve­ret gennem et fjernvarmerør.

I alt er 72 % af fjernvarmen i dag produceret på vedvarende energi.