Kraftvarmeværk Thisted, Ammongas og SEG modtager Fjernvarmeprisen 2021

Fjernvarmeprisen 2021 går til Kraftvarmeværk Thisted, Ammongas A/S og SEG A/S. De var nomineret for at have indledt et samarbejde, hvor de reducerer CO2-udledningen ved afbrænding.

Årets modtagere af Fjernvarmeprisen 2021 bliver Kraftvarmeværk Thisted, Ammongas A/S og SEG A/S. Torsdag aften ved Dansk Fjernvarmes landsmøde i Aalborg vandt de afstemningen om årets fjernvarmepris, da 1.000 deltagere ved festen afgav deres stemme.

De tre selskaber er gået sammen i et pilotprojekt, der fanger CO2 fra røgen fra affaldsforbrændingen.

Hvert år udleder Kraftvarmeværk Thisted 55.000 ton CO2. Projektet blev indledt i foråret 2021 og kostede blot 200.000 kroner. Normalt er den slags projekter meget dyrere at gennemføre.

I første omgang er processen blevet testet på 1 procent af røgen. Og det er lykkedes at rense røgen for næsten 100 procent CO2.

Projektet har et stort potentiale for CO2-reduktion på verdensplan. Og DTU vurderer, at teknologien simpelthen kan være med til at redde klimaet.

Der mangler dog nogle politiske rammer, hvis teknologien skal udbredes, og det skal blive muligt i større projekter.

Vinderne af Fjernvarmeprisen 2021 får rosende ord med på vejen fra Dansk Fjernvarmes formand, Jesper Frost Rasmussen:

- Det er fuldt fortjent, at Kraftvarmeværk Thisted, Ammongas og SEG har vundet Fjernvarmeprisen 2021. Deres projekt er en god inspiration til, hvordan den danske fjernvarme og virksomheder i samarbejde kan hjælpe med at sænke vores CO2-udslip, lyder det fra Jesper Frost Rasmussen.

De andre nominerede til Fjernvarmeprisen 2021 var Assens Fjernvarme og datacenter-virksomheden Asetek.

• grøn omstilling