​Dansk film kan vinde Oscar nummer 9 på søndag

Danske film har tidligere vundet hæder ved Oscar-uddelinger, og på søndag kan det ske igen. Denne gang er det i kategorien ’Bedste dokumentar’. I Danske Spil tror man dog ikke meget på de danske vinderchancer. Vinder filmen ’The Cave’, giver det pengene hele 35 gange igen.

Den danskproducerede dokumentar ’The Cave’ kan blive den 9. danske film, som kan rejse hjem fra Los Angeles med en Oscar. Filmen er nemlig nomineret i kategorien ’Bedste dokumentar’.

Dokumentarfilmen, der er instrueret af Feras Fayyad og handler om et underjordisk hospital i det krigshærgede Syrien, har både i ind- og udland fået flotte anmeldelser siden præmieren den 9. januar. Filmen har bl.a. vundet i dokumentarkategorien til Torontos filmfestival, Grolsch People’s Choice Award. Og i Danske Spil får filmen også flotte ord med på vejen:

”Den danske dokumentar tager seerne med på en rejse gennem hele følelsesregistret, og den rammer ned i en politisk aktualitet. Man følger en hverdag langt fra de flestes, og det er med til at gøre filmen helt unik”, siger oddssætter hos Danske Spil Mathias Reimer Larsen og fortsætter:

”Men selvom ’The Cave’ er en dokumentar i international topklasse, så vurderer jeg desværre dens vinderchancer som små. Mange regner i hvert fald med, at det bliver filmen ’American Factory’, der kåres som bedste dokumentar”.

Favoritten ’American Factory’ handler om et kinesisk firma, som genåbner en nedlukket fabrik i Ohio. Filmen giver odds 1,95. En anden favorit er filmen ’Til Sama’, der er sat til odds 2,25. Den handler også om borgerkrigen i Syrien.

’The Cave’ er produceret af Kirstine Barfod og Sigrid Dyekjær for Danish Documentary Production, og instruktøren, Feras Fayyad, har tidligere instrueret den anmelderroste dokumentar ’De sidste mænd i Aleppo’, der i 2018 også var nomineret til en Oscar.

Vinder ’The Cave’ vil det være første gang en dansk dokumentarfilm får en Oscar.

Danske Oscar-filmvindere gennem tiderne
2013 – Bedste kortfilm: Helium instrueret af Anders Walter og produceret af Kim Magnusson

2010 – Bedste udenlandske film: Hævnen instrueret af Susanne Bier

2009 – Bedste kortfilm: De nye lejere instrueret af Joachim Back