”Når man først går i gang, så kan man slet ikke stoppe igen”

Connie Nielsen og Tove Andersen har samlet skrald sammen med de andre i gåklubben ”Gå i Gang – Ølby”. De er nemlig med i Ren Naturs landsdækkende affaldsindsamling.

Forleden mødtes 15 medlemmer af Gå i Gang – Ølby til skraldeindsamling i lokalområdet. Det gjorde de som en del af Hold Danmark Rents initiativ, Ren Natur, hvor foreninger landet over har meldt sig til at gøre rent i naturen. Ren Natur sponsoreres af miljøvirksomheden Dansk Retursystem sammen med McDonalds og SPAR.

Nord for Køge mødtes Connie Nielsen og Tove Andersen sammen med de andre fra ”Gå i Gang – Ølby” for at samle skrald. Her blev de udstyret med handsker, skraldetænger og grønne sække, inden de gik ud ud på hver deres afmærkede rute.

Det varede ikke længe, før det første skrald fandt vej til sækkene, og som Conni Nielsen sagde om at samle skrald:

”Når man først går i gang, så kan man slet ikke stoppe igen”.

Dansk Retursystem var med på skraldedagen sammen medlemmerne af gåklubben, der går tur hver torsdag. Gåklubbens medlemmer var overraskede over, hvor meget skrald de fandt i området, men til gengæld var der kun få tomme dåser og flasker blandt det indsamlede skrald.

”Hver en flaske og dåse, der bliver sendt til genanvendelse, tæller. Så det er prisværdigt, når foreninger som Gå i Gang på den måde gør en indsats for miljøet,” siger Hanne Luke, der er kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

Køge er en af de 30 kommuner, der er med i Ren Natur – og der er 13 andre foreninger i Køge og omegn, som også samler skrald.

• køge kommune
  • indsamling