​Verdensmålene er på danmarksturné

Danmark for Målene hedder turnéen, der skal gøre verdensmålene til hverdagsmål. Dansk Retursystem deltager i turnéen og fortæller om, hvordan vi bidrager til verdensmålene om klimaindsats og ansvarligt forbrug og produktion.

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark. De 17 verdensmål skal gøres nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen. Dansk Retursystem er med som partner og arbejder primært med nr. 12 'Ansvarligt forbrug og produktion' samt nr. 13 'Klimaindsats'.

”Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flaske tæller alligevel. De havner ikke i havet, og de bliver ikke brændt. For vi sikrer, at de kan genanvendes igen og igen. Det gør en forskel for brugen af CO2, for beholdningen af jordens ressourcer og for miljøet”, fortæller Hanne Luke, der er kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

Dansk Retursystem har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen med bl.a. pantspil og information om, hvordan vi genanvender plast. Samtidig vil virksomhedens mobile udstilling Learning Lab besøge flere af de 48 byer. I Learning Lab kan du opleve, hvad der sker med flasker og dåser, når vi afleverer dem i flaskeautomaten eller på pantstationen.

FAKTA

Learning Lab er en interaktiv udstilling bygget op i en 40 fods container. I Learning Lab kan du opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted på båndet i flaskeautomaten: At være en flaske eller dåse, som ryger gennem flaskeautomaten og videre til fabrikken, hvor den bliver mast, sorteret og genanvendt. Du kan også prøve interaktive spil og lære mere om, hvad det danske pantsystem betyder for klimaet. Learning Lab er solcelledrevet, og når batterierne er helt ladet op, kan udstillingen køre i 8 timer uden at tilslutte strøm. Det er nok til at give ganske mange danskere en klimavenlig oplevelse.

Læs mere om Danmark for Målene og hvornår de kommer forbi en by nær dig her: https://www.danmarkformaalene.dk/