Pressemeddelelse -

Over 600 laboratoriefolk samles i København til verdenskongres efter halvandet år på corona-overarbejde

Under opfordringen ”Join the lab race” afholder fagforeningen Danske Bioanalytikere fra den 24.-28. august international kongres i Bella Center. Kongressen var oprindelig planlagt til sidste år, men en pandemi kom ikke bare i vejen med rejserestriktioner og forsamlingsforbud, men også med en massiv efterspørgsel over hele verden på laboratoriefaglig ekspertise til bl.a. PCR-analyser og anden form for laboratoriefaglig diagnostik i forbindelse for Covid-19.

Corona sætter også sit præg på den faglige fest, der er lagt op til i næste uge, men der er tilmeldt over 600 tilrejsende fra såvel Europa, Asien og Afrika, som kan se frem til fem dage proppet med fagligt input. Flertallet af deltagere vil dog være fra Danmark og det øvrige Skandinavien.

Programmet for de fem dage byder på oplæg fra flere internationale og danske eksperter og koryfæer. Bl.a. vil deltagerne kunne høre keynote-oplæg fra Eske Willerslev, Danmarks internationalt anerkendte ekspert i forhistorisk DNA, samt fra Søren Brostrøm, som næppe behøver nærmere introduktion. Han vil tale over emnet ”Covid-19”. I både nationalt og internationalt perspektiv.

Kongressen er et af de første større arrangementer i Bella Center efter corona, som har lukket for store forsamlinger i halvandet år. Kongressen har en række sponsorer og udstillere, der ligeledes for første gang i mange måneder er ude og vise sig frem overfor kunder og samarbejdspartnere.

Roche Diagnostics er Bæredygtighedspartner på kongressen. Helt konkret har de har doneret et beløb til myclimate.org, som kompensation for det CO2-aftryk, kongressens deltagere forventes at udlede i forbindelse med transport.

Hvornår: 24.-28. august 2021

Hvor: Bella Center i København

Deltagere: Bioanalytikere, laboranter, biokemikere og andet laboratoriefolk fra hele verden

Arrangører: Danske Bioanalytikere – dbio, Dit nationale kvalitetsorgan - DEKS og Laboratoriemedicinsk Selskab for Bioanalytikere- LSB.

• Sundhedsorganisationer

• covid-19
  • bioanalytiker
  • søren brostrøm

Ifølge internationale undersøgelser bygger 70-80 procent af alle kliniske diagnoser på laboratoriemedicinske analyser. De fleste fejl og utilsigtede hændelser sker ved prøvetagningen.

Martina Jürs

Pressekontakt Formand 23204105