”Vi glæder os til at hjælpe endnu flere på vej internationalt”, udtaler Benny Plesner.

Det bliver nytår igen i år

Seks chauffører fra ERA-transport og dennes underleverandører, Vognmand Lars Jacobsen og Vognmand Alex Andersen, er vendt hjem igen til Danmark efter at have bestået den påkrævede uddannelse i transport af eksplosiver på tysk jord – det såkaldte Befähigungsschein.

Uddannelsen fandt sted hos DEKRA Akademie GmbH i Siegen mellem Dortmund og Köln og var arrangeret af DEKRA AMU Center Fyn.

”På den her tid af året øges transporten af eksempelvis containere med nytårsfyrværkeri fra frihavnen i Hamburg. For ERA-transports vedkommende drejer det sig om cirka 450 containere, der skal hjem til kunder, men der kommer ikke nytårsraketter på himlen over Danmark, hvis ikke chaufførerne har papir på, at de må transportere eksplosiverne gennem Tyskland,” siger Benny Plesner, direktør for DEKRA AMU Center Fyn.

Tysk særkrav

Kun i Tyskland er den internationale ADR-konvention om vejtransport af farligt gods suppleret med nationale krav til transport af eksplosiver.

DEKRA er eneste uddannelsesvirksomhed i Danmark, som tilbyder uddannelse i det påkrævede tyske bevis Fachkundelehrgang nach § 32 der ersten Verordnung des Sprengstoffgesetzes (Befähigungsschein).

”I år har vi indtil videre sørget for uddannelse af 12 danske chauffører. Udover chauffører, der skal transportere nytårskrudt, er andre typiske deltagere chauffører fra kurerfirmaer, som i løbet af året hyres til af transportere sortkrudt, TNT eller andre eksplosiver ind, gennem eller ud af Tyskland,” siger Benny Plesner.

Delstaten bestemmer

Det er arbejdstilsynet i de enkelte tyske delstater, der sætter de præcise rammer for uddannelsen.

I Schlesvig-Holstein tættest på Danmark skal både undervisning og eksamen foregå på tysk.

I Nordrhein-Westfalen, hvor DEKRA Akademie GmbH i Siegen ligger, foregår undervisningen på tysk, men det er tilladt at medbringe tolk, og eksamen kan afholdes på dansk.

Uddannelsen i Tyskland varer en dag, hvor kursisterne får viden om sprængstoffer og den tyske lovgivning på området.

Chauffører cleares

”For eksempel er det ikke tilladt at overdrage eksplosiver til andre, hvis ikke de er bemyndiget til at modtage og opbevare eksplosiverne. For at kunne tage uddannelsen skal kursisterne på forhånd cleares både sundheds- og straffemæssigt af de tyske myndigheder,” siger Benny Plesner.

Uddannelse i transport af eksplosiver i Tyskland er et nyt forretningsområde i DEKRA.

Benny Plesner forventer, at DEKRA fremover vil tilbyde omkring fire kurser om året for danske chauffører.

DEKRA har været en anerkendt aktør inden for sikkerhed i mere end 90 år. Virksomheden blev grundlagt i 1925 i Berlin, og er i dag en af førende eksperter. I 2016 genererede DEKRA et salg på i alt ca. 2,9 mia. og beskæftiger i dag mere end 39.000 mennesker i mere end 50 lande.

Sammen med kompetente og kvalificerede partnere arbejder DEKRA mod sikkerhed på vejen, på arbejde og i hjemmet. Produkter og services spænder fra køretøjsinspektion og ekspertvurderinger til reklamationskrav, industri- og bygningsinspektion, sikkerhedskontrol, test og certificering af produkter og systemer samt uddannelse og rekruttering.

Visionen for virksomhedens 100 års fødselsdag i 2025 er, at DEKRA vil være en Global Partner for en Sikker Verden.

I Danmark har vi stor fokus på at hjælpe mennesker sikkert på vej. Vi tror på, at uddannelse er lig arbejde og har gennem mod, innovation og forandring hjulpet mange tusinde ledige tilbage på arbejdsmarkedet.

Med omkring 300 medarbejdere og ambassadører skaber vi dagligt værdi for vores kunder, kursister og borgere. Vi garanterer en høj service og agerer professionelt ud fra regler, normer og gensidig respekt. Som virksomhed prioriterer vi et inspirerende og dynamisk miljø, med et twist af humor.