”Vi er her for at profilere os over for nuværende og kommende chauffører. Vi prøver at spotte nogle emner, der passer til vores behov, og det her er en god måde at gøre det på."

Myldretid på chauffør-jobmesser

På DEKRA’s 10 job- og rekrutteringsmesser i uge 10 mødte 1.500 chauffør-kandidater 100 arbejdsgivere fra transportbranchen, hvor efterspørgslen på nye chauffører er stor.

Transportbranchens indsats for at finde de 2.500 nye chauffører, der ellers anslås at mangle i sektoren i de kommende år, tog et nyt skridt fremad i uge 10, da uddannelsesvirksomheden DEKRA afholdt 10 job- og rekrutteringsmesser på AMU-centre i hele landet.

Her havde ledige og andre interesserede chancen for at gribe nogle af mange ledige chaufførjobs i Danmark, hvor markant vækst i transportbranchen betyder, at flere danske transportvirksomheder i øjeblikket oplever en akut mangel på chauffører.

Det er på den baggrund, at brancheforeningen ATL og 3F anslår, at Danmark i de kommende år får brug for 2.500 nye lastbilchauffører.

På messerne kunne gæsterne også undersøge deres muligheder for at få uddannelse og jobhjælp med henblik på at blive lastbil-, bus- og taxichauffør.

God måde at gøre det på

De 10 messer i Nørresundby, Viborg, Herning, Brabrand, Vejle, Vejen, Odense, Brøndby, Næstved og Hillerød havde deltagelse af mere end 100 virksomheder, mens mere end 1.500 chauffører, ledige og andre interesserede havde tilmeldt sig som gæster.

”Vi er her for at profilere os over for nuværende og kommende chauffører. Vi prøver at spotte nogle emner, der passer til vores behov, og det her er en god måde at gøre det på. Vi har 90 chauffører, og derfor har vi en løbende rekruttering og udskiftning i løbet af året,” siger en af udstillerne, Jesper Nørgaard, direktør i J. Nørgaard Petersen A/S.

Direkte dialog

Ifølge koncerndirektør i DEKRA Danmark, Peter Laursen, har job- og rekrutteringsmesserne vist sig at være et effektivt koncept.

”På blot to timer med skarpt fokus kan virksomhederne komme i direkte dialog med et stort felt af kandidater. Selve rekrutteringsfasen er ellers en udfordring for mange virksomheder, ikke mindst i disse år, hvor chaufførmanglen er så udtalt. Messerne er også til gavn for kandidaterne, der både kan få svar på alle deres spørgsmål og præsentere sig for virksomhederne på en mere personlig måde end gennem traditionel jobsøgning,” siger han.

DEKRA har været en anerkendt aktør inden for sikkerhed i mere end 90 år. Virksomheden blev grundlagt i 1925 i Berlin, og er i dag en af førende eksperter. I 2016 genererede DEKRA et salg på i alt ca. 2,9 mia. og beskæftiger i dag mere end 39.000 mennesker i mere end 50 lande.

Sammen med kompetente og kvalificerede partnere arbejder DEKRA mod sikkerhed på vejen, på arbejde og i hjemmet. Produkter og services spænder fra køretøjsinspektion og ekspertvurderinger til reklamationskrav, industri- og bygningsinspektion, sikkerhedskontrol, test og certificering af produkter og systemer samt uddannelse og rekruttering.

Visionen for virksomhedens 100 års fødselsdag i 2025 er, at DEKRA vil være en Global Partner for en Sikker Verden.

I Danmark har vi stor fokus på at hjælpe mennesker sikkert på vej. Vi tror på, at uddannelse er lig arbejde og har gennem mod, innovation og forandring hjulpet mange tusinde ledige tilbage på arbejdsmarkedet.

Med omkring 300 medarbejdere og ambassadører skaber vi dagligt værdi for vores kunder, kursister og borgere. Vi garanterer en høj service og agerer professionelt ud fra regler, normer og gensidig respekt. Som virksomhed prioriterer vi et inspirerende og dynamisk miljø, med et twist af humor.