Top 6 destinationer i Spanien for fuglekigning

Top 6 destinationer i Spanien for fuglekigning

Spanien er en af de foretrukne destinationer i Europa blandt ornitologer og turister med interesse for fuglekigning – på engelsk også kendt som birdwatching – på grund af den store diversitet af fuglearter og de spektakulære naturlandskaber, hvor det er muligt at nyde denne form for turisme, som bliver mere og mere populær. Foråret er en af de bedste perioder til fuglekigning, som dog også sagtens kan dyrkes resten af året, specielt i de varmere dele af landet. Der findes fantastiske områder i Spanien, som bare skal opleves, hvis man er fugleentusiast:

• Andalusien: Andalusien er et sandt naturparadis for ornitologer. Det bedste tidspunkt til at aflægge regionen et besøg er om foråret, hvor der er mulighed for at opleve forskellige arter flyve hjem efter deres vinterophold under varmere himmelstrøg. Det gælder bl.a. biæderen, gråanden og hærfuglen.
    Gibraltar og Doñana er to af fugleelskernes absolutte favoritsteder i denne region, som dog også byder på mange andre områder, der er mindst lige så interessante. I Doñana, som er beliggende i Huelva-provinsen, er der desuden mulighed for at spotte den spanske los, som er en beskyttet dyreart i Spanien.
  • Aragonien: Ligger i den nordøstlige del af den Iberiske Halvø. Der er tale om en region med et stort antal naturområder. Herudover løber Ebrofloden gennem regionen. Ebro er en af de længste og mest vandrige floder på den Iberiske Halvø, hvilket betyder, at dens bredder er et tiltrækkende levested for et stort antal fugle, heriblandt biædere, hærfugle og kongeørne, som hvert år valfarter dertil. Regionen byder desuden på masser af turistattraktioner, såsom byerne Zaragoza og Teruel samt Pyrenæerne, hvor man kan besøge områdets karakteristiske gletsjere.
  • Ebrodeltaet: 200 kilometer syd for Barcelona finder man Ebrodeltaet, hvor over tusind forskellige dyrearter stimler sammen i løbet af året. En af de helt særlige arter, som kan opleves her, er flamingoen, men der er også mulighed for at se forskellige slags ænder og svaler.
  • Extremadura: Regionen menes at være et af de steder i Europa, hvor man kan opleve den største koncentration af forskellige fuglearter. Dette gør selvfølgelig destinationen til en klar favorit blandt ornitologer og naturelskere fra hele verden.
    Naturparken Monfragüe er det perfekte opholdssted til observation af fugle af enhver slags, bl.a. musvågen, stillidsen og tranen.Her findes dog også mange andre ideelle steder til fuglekigning. De største byer i Extremadura er Cáceres, Mérida og Badajoz, som hver især har sin helt egen charme.
  • Madrid: Madrid-regionen byder på ni ornitologiske interessepunkter placeret i forskellige økosystemer. Her er der mulighed for at opleve alt fra høje bjerge til øde stepper, mens man bevæger sig gennem fyrreskove, mediterrane kratområder og løvskove, der med garanti huser så forskellige fuglearter som rovfugle, storke, hejrer og svaler.
    Et besøg hertil kan passende kombineres med en udflugt til hovedstaden Madrid samt kongeslottet El Escorial eller byerne Aranjuez og Alcalá de Henares, som alle er turistattraktioner med stor historisk betydning.
  • Navarra: Midt i den nordlige del af den Iberiske Halvø finder man regionen Navarra, som på trods af sin beskedne størrelse byder på en særdeles mangfoldig natur takket være den geografiske placering og de mange kontrastfyldte landskaber. I dette område er det således muligt at se – og høre – så karakteristiske fuglearter som pibeanden, den sorte stork og kongeørnen. Navarra-regionen byder derudover på flere turistattraktioner, bl.a. byen Pamplona.

Mere information om Spaniens ornitologiske destinationer på dette link

Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TURESPAÑA. Netværket af udenlandske turistkontorer består d.d. af i alt 32 afdelinger fordelt på 25 lande.

Fortuna Isabel Lehnsdal Blázquez

Pressekontakt Presse- og annonceafdeling +45 33 18 66 37

Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TURESPAÑA. Netværket af udenlandske turistkontorer består d.d. af i alt 33 afdelinger fordelt på 25 lande. Hovedfunktionerne består af professionel markedsføring af Spanien som turist destination med særlig fokus på samarbejde med den danske rejsebranche samt de danske rejselystne generelt. Spanien er danskernes mest populære feriemål på de lange rejser til udlandet (Danmarks Statistik), især De Kanariske Øer, Andalusien, De Baleariske Øer og Catalonien. 1,2 million danskere rejste til Spanien i 2019. Turistbureauet har været åbent i Danmark i mere end 50 år.