Den Blå Planet bliver CO2-neutral

Den Blå Planet bliver CO2-neutral

Den Blå Planet har indgået en aftale med SE Energi & Klima om levering af bæredygtig strøm, og aftalen er et vigtigt delmål for Nordeuropas største akvarium i bestræbelserne på at få børn og voksnes hjerter til at banke for vandets forunderlige liv og for at øge miljøbevidstheden hos medarbejdere og gæster.

"Som natur-ambassadør bestræber vi os altid på at belaste miljøet mindst muligt, og dette er et stort skridt på vejen. Vi har tusindvis af dyr og millioner af liter vand, og det kræver et stort elforbrug at sikre både vandkvaliteten og leveforholdene for dyrene, så jeg er meget glad for, at vi med denne aftale bliver CO2-neutrale," siger administrerende direktør for Den Blå Planet, Dorte Gleie.

Styrket miljøindsats

Aftalen med SE Energi & Klima er en vigtig milepæl for Den Blå Planet, der også arbejder på at blive ISO 14001-certificeret og dermed højne miljøindsatsen yderligere.

Den Blå Planet praktiserer en grøn indkøbspolitik og ønsker løbende at styrke indkøb af bæredygtige produkter. Desuden benyttes de omgivende ressourcer som opsamlet regnvand og vand hentet fra Øresund til brug i akvarier og til køling af anlæg. Spildevandsbelastningen bliver minimeret ved at rense og genudlede vand til Øresund.

"Vi arbejder kontinuerligt på at optimere vores anlæg og minimere vores miljøaftryk. Dermed kan vi påvirke vores medarbejdere, gæster og samarbejdspartnere til en miljøbevidst adfærd, og aftalen med SE Energi & Klima er kun første skridt på vejen," siger Dorte Gleie.

Strategisk samarbejde

Også hos SE Energi & Klima glæder man sig over den nye aftale.

"SE Energi & Klima håber med aftalen at tage energirådgivning til næste niveau og levere total rådgivning, hvor man går fra mindre enkeltstående projekter til en decideret energistrategi. Det giver en mere helstøbt energirådgivning, som kommer kunderne til gode i længden, fordi de langsigtede strategier giver mest på bundlinjen og for miljøet. Vi skal blive bedre til at tænke langsigtet og holdbart i Danmark." siger Carsten Lassen, der er chef for strategisk rådgivning hos SE Energi & Klima.

SE Energi & Klima leverer strøm til Den Blå Planet fra en vindmølle på Urup Hede nær Grindsted. På Den Blå Planets hjemmeside vil man live kunne følge med i, hvor meget strøm møllen producerer.

Emner

Den Blå Planet, Danmark Akvarium er Nordeuropas største akvarium og en af de fem mest besøgte turistattraktioner i Danmark.

Den Blå Planet tilbyder et unikt oplevelsesprodukt, hvor underholdning, fascination og viden kombineres i spektakulære rammer.

Smuk arkitektur, forskning og formidling, den nyeste akvarieteknik og dyrearter fra hele verden skaber overraskende og minderige oplevelser, der får børn og voksnes hjerter til at banke for vandets forunderlige liv.

Vi får børn og voksnes hjerter til at banke for vandets forunderlige liv

Den Blå Planet er Nordeuropas største og mest moderne akvarium. Etableret i 1939 som Danmarks Akvarium i Charlottenlund nord for København. Genåbnet i 2013 i Kastrup direkte ud til Øresund som et arkitektonisk mesterværk, med oplevelser i verdensklasse og nyt navn: Den Blå Planet, Danmarks Akvarium.

Akvariet rummer over syv millioner liter vand, hundredvis af arter og tusindvis af dyr og er dybt engageret i videnskab og naturbevarelse. Det er faktisk en af de vigtigste grunde til, at Den Blå Planet, Danmarks Akvarium blev sat i verden for over 80 år siden.

Den Blå Planet, Danmarks Akvarium
Jacob Fortlingsvej 1