Den Blå Planet sætter strøm til dyrene

Den Blå Planet sætter strøm til dyrene

Hvordan hører og ser fisk under vand? Og kan du tale som en fisk?

Den nye digitale udstilling giver gæsterne en ekstraordinær oplevelse ved at sætte fokus på det fascinerende og mystiske liv under overfladen gennem læring, leg og fordybelse.

Touch skærme, interaktive enheder og digitale spil gør det endnu sjovere at kombinere læring og leg. Du kan fx bygge din egen fisk og slippe den løs i et digitalt akvarium. Den Blå Planet har også udviklet en app, hvor store og små gæster kan finde information om de fisk, de finder særligt fascinerende og app’en kan også bruges som fiskeleksikon før, under og efter besøget. App’en tager den nye iBeaconteknologi i brug, sådan at dit mobilindhold afspejler, hvad du ser: Når du beundrer Koralrevet,viser din mobil spændende og lærerigt indhold om livet i de tropiske koralrev. Går du så hen og ser på de ekstremt giftige havslanger, får du giftigt indhold om havslangerne på mobilen.

”Vi vil med nye, tidssvarende midler vise vores gæster, hvordan man kan gå på opdagelse i det fascinerende univers i både de store oceaner - og i høj grad også lokale søer og vandløb - og gøre os alle klogere på livet. Udstillingen er med til at fremtidssikre Den Blå Planet og havde ikke været mulig uden Nordea-fondens generøse støtte,” siger Dorte Gleie, adm. direktør på Den Blå Planet.

Et af de vigtigste formål for Den Blå Planet er at formidle viden om livet i vand til de mere end 700.000 gæster, der årligt besøger akvariet. Den Blå Planets gæster har ofte stor viden om dyreliv i tropiske have, men begrænset viden om dyrelivet i Danmark. Det skal den nye udstilling være med til at ændre på:

”Den Blå Planets nye formidling bringer billedligt talt havets ukendte og mystiske natur op til overfladen. Med en styrket fortælling håber vi, at endnu flere fascineres af og forstår naturen,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Den nye permanente udstilling på Den Blå Planet åbner 1. juli 2015 og har et samlet budget på knap 15 millioner kroner.

Fakta om udstillingen: Nordea-fonden har støttet med 7,5 millioner kroner og Augustinus Fonden med 1 million kroner.

Udstillingen laves på idéoplæg fra det prisvindende tyske design- og udstillingsbureau Atelier Brückner i tæt samarbejde med Den Blå Planet.

Kategorier

Den Blå Planet, Danmark Akvarium er Nordeuropas største akvarium og en af de fem mest besøgte turistattraktioner i Danmark.

Den Blå Planet tilbyder et unikt oplevelsesprodukt, hvor underholdning, fascination og viden kombineres i spektakulære rammer.

Smuk arkitektur, forskning og formidling, den nyeste akvarieteknik og dyrearter fra hele verden skaber overraskende og minderige oplevelser, der får børn og voksnes hjerter til at banke for vandets forunderlige liv.