Pressemeddelelse -

DFDS OG DANSK METALS MARITIME AFDELING ETABLERER SOCIAL FOND, DER KICKSTARTES MED STORT STØTTEBELØB FRA LAURITZEN FONDEN

Helt ny type overenskomst giver syge eller nedslidte medarbejdere mulighed for at trappe ned med lønkompensation. Lauritzen Fonden bevilger en million kroner til grundkapital.

DFDS og fagforeningen Dansk Metals Maritime Afdeling (DMMA), der har ca. 500 medlemmer på catering- og serviceområdet på DFDS’ danske skibe, har skabt noget helt nyt. I stedet for blot at forhandle løn, besluttede man som en del af overenskomsterne at oprette en fond, der skal hjælpe medarbejdere, der er dækket af DMMA’s overenskomst, med at gå på deltid, hvis helbredet ikke længere tillader fuld arbejdstid. ”Det kan være en medarbejder, der er nedslidt efter mange års hårdt arbejde, eller som er blevet syg. Den nye fond vil så kunne udbetale en stor del af eller hele den løn, som medarbejderen mister ved at gå på deltid. l dag er man ombord i 14 dage og hjemme i 14 dage. Men måske kan man kun magte en uges arbejde om måneden, og det vil fonden så kunne give mulighed for. Dermed bevarer man sin tilknytning til arbejdsmarkedet og det sociale miljø, som man er en del af via jobbet, og som man ville miste, hvis man var tvunget til at stoppe helt,” siger Executive Vice President Henrik Holck, der er medlem af DFDS’ koncernledelse.

Kæmpetilskud fra Lauritzen Fonden
Den sociale fond finansieres løbende med månedlige indbetalinger fra hver enkelt medarbejder samt fra DFDS. Samtidig har Lauritzen Fonden bevilget en million kroner til grundkapital for den nye fond, der også får 50.000 kroner i støtte fra DFDS’ jubilæumsfond. ”Vi er utrolig glade og stolte over, at kunne være med til at løfte et initiativ som dette. DFDS er et af Lauritzen Fondens datterselskaber og derfor er de ansattes ve og vel af stor betydning for os. Vores udgangspunkt som fond har altid været at sørge for, at de medarbejdere, der var tilknyttet fondets selskaber, havde de bedst mulige forhold og trivedes. Ved at give støtte til den sociale arbejdsmarkedsfond kan vi aktivt deltage i endnu et innovativt initiativ, der i den grad repræsenterer den form for dansk foretagsomhed, som Lauritzen Fonden ønsker at bakke op om,” siger Jens Ditlev Lauritzen, der er formand for Lauritzen Fonden.

Udbetalingerne vil blive bevilget af en fondsbestyrelse med medlemmer fra såvel DMMA som DFDS. Henrik Holck peger i øvrigt på, at modellen med fordel kunne udbredes til andre områder, hvis medarbejdere og fagforeninger ønsker det.

Yderligere oplysninger: Executive Vice President Henrik Holck, 26 75 08 50 eller informationschef Gert Jakobsen, 24 40 00 43.

• Erhverv

• jens ditlev lauritzen
  • dmma
  • dansk metals maritime afdeling
  • lauritzen fonden
  • henrik holck
  • dfds
  • pearl of scandinavia

DFDS er Nordeuropas største kombinerede rederi- og logistikvirksomhed.

DFDS Seaways driver et netværk af 25 ruter med 50 fragt- og passagerskibe, mens DFDS Logistics tilbyder transportløsninger i Europa med trailere, containere og jernbane.

DFDS har 5.100 medarbejdere i 20 lande og en omsætning på 12 mia.kr. Selskabet blev grundlagt i 1866, har hovedkvarter i København og er noteret på NASDAQ OMX København.

Gert Jakobsen

Pressekontakt Informationschef +45 2440 0043