DGE Group udnævner tidligere Carlsberg-formand som ny bestyrelsesformand.

DGE Group, konsulentvirksomhed inden for bæredygtig miljørådgivning, er glad for at meddele, at Flemming Besenbacher, på en ekstraordinær generalforsamling den 1. oktober 2023, er udnævnt som ny bestyrelsesformand i selskabet. Med sin imponerende karriere inden for videnskab og erhvervsliv bringer Flemming Besenbacher en unik ekspertise og ledelsesmæssig dygtighed til DGE Group.

CEO og ejer af DGE Group, Poul Erik Jensen, siger om udnævnelsen:

”Denne beslutning er et afgørende skridt i vores stræben efter at forstærke vores position som en ledende aktør inden for bæredygtighed og miljørådgivning. Flemming Besenbacher er en enestående skikkelse, der har gjort en bemærkelsesværdig indsats inden for både videnskab og erhvervsliv, hvor han har vist, at han besidder de nødvendige kompetencer til at navigere i komplekse erhvervsmiljøer og fremme bæredygtighedsinitiativer på globalt plan. Jeg er overbevist om, at Flemming Besenbachers vision og ekspertise vil lede os i den rigtige retning.”

Flemming Besenbacher har tidligere bestridt posten som bestyrelsesformand i Carlsberg Group og Foundation i perioden 2012-2022. Udover dette er Flemming Besenbacher professor emeritus inden for nanovidenskab ved Aarhus Universitet og har en bemærkelsesværdig baggrund som grundlægger og tidligere direktør for Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO) fra 2002 til 2012. Han er internationalt anerkendt som en førende forsker inden for nanovidenskab og har publiceret over 760 videnskabelige artikler i internationale tidsskrifter. Med omkring 56.900 citationer og et H-indeks på 119 rangerer han som en af de mest citerede danske forskere.

Flemming Besenbacher har haft betydelige roller inden for bæredygtighed og cirkulær økonomi og fungerede bl.a. som formand for regeringens Advisory Board for Circular Economy, udpeget af Miljø- og Fødevareministeriet i Danmark. Han blev tildelt Fortune Award for Circular Economy Leadership af The Circulars ved World Economic Forum Meeting i Davos i 2019.

Flemming Besenbacher varetager i dag bl.a. formandsposten for Aarhus Vand og UNLEASH.org samt næstformandsposten i Water Valley Denmark.

Om det nye formandskab i DGE Group siger Flemming Besenbacher følgende:

”Jeg er meget imponeret over det meget høje faglige niveau blandt DGE’s ansatte, der hver dag yder en imponerende indsats for, at den grønne omstilling bliver til virkelige løsninger både i det private og det offentlige, og jeg glæder mig til at medvirke til at løfte DGE til det næste niveau som en af nordens og Baltikums førende miljørådgivere”

DGE Group er overbevist om, at Flemming Besenbachers visionære lederskab og omfattende ekspertise vil bidrage positivt til virksomhedens fremtidige udvikling og forpligtelse til at drive innovation og bæredygtighed inden for miljørådgivning.

Om DGE Group

DGE Group, en toneangivende aktør indenfor bæredygtig miljørådgivning, har som hovedmission at bidrage til en renere og mere sikker verden gennem bæredygtig udvikling. Virksomheden betjener en mangfoldig klientportefølje med forskellige behov og krav og er dedikeret til altid at identificere og implementere de mest optimale løsninger.

• Erhverv

Casper Øberg