Finanskrisen har sat globaliseringen tilbage

Finanskrisen har sat globaliseringen tilbage

Frankfurt, d. 6. december 2012: “GCI 2012 analysen dokumenterer, at finanskrisen har skabt et flygtigt og usikkert erhvervsklima. Særligt når vi er i en periode med lav vækst, er det vigtigt at huske på de enorme gevinster, som globaliseringen har givet borgere i hele verden. Globaliseringen er en motor for økonomisk fremgang og derfor må enhver regering modstå protektionistiske foranstaltninger, der hindrer handel på tværs af landegrænser,” siger Frank Appel, der er CEO for Deutsche Post DHL.

Den dugfriske analyse måler globaliseringen udfra den internationale samhandel, kapital, landets niveau for informationsteknologi og antallet af midlertidige og fastboende udlændinge såvel som besøg fra turister. Fra 2005, der er analysens nulpunkt, til 2007 voksede GCI indekset ganske betydeligt, blot for at droppe brat, da finanskrisen indtraf. Selvom indekset er steget siden 2009 er det slet ikke kommet tilbage til niveauet fra før krisen og dermed er verden mindre forbundet i dag.

De lande der har klaret sig bedst fra 2010 til 2011 er Mozambique, Togo, Ghana og Zambia. På trods af deres fremskridt hører disse lande imidlertid til den region, der fortsat er mindst forbundet til resten af verden. Europa er til gengæld den mest globalt orienterede region i hele verden og det er da også Holland, der kan brøste sig af at være det mest forbundne land i hele verden.

Europa i front

“Når Europa klarer sig så godt skyldes det resultaterne af det tætte europæiske samarbejde. Derfor må vi blive ved med at huske på dette i debatten om det europæiske kontinents fremtid og om visse lande skal stå udenfor,” siger Frank Appel. Han bakkes op af Professor Pankaj Ghemawat, der er GCI analysens ophavsmand.

“Undersøgelsen af det faktiske omfang af globaliseringen på lande- og regionalbasis afslører to kritiske faktorer. For det første er handlen på tværs af grænser betydeligt lavere end den udbredte opfattelse. Og for det andet har alle lande - selv Holland - uudnyttede muligheder for at nyde godt af et større globalt fokus. I en tid med økonomisk afmatning er dette en af de mest magtfulde løftestænger til rådighed for at fremme væksten,” siger Pankaj Ghemawat.

2012-udgaven af GCI-analysen inkluderer desuden et kapitel med bevis for, at dybden af den globale forbundethed, dvs. andelen af grænsekrydsende handel, bidrager til økonomisk udvikling og velstand.

“Fordelene ved den udvidede internationale handel er langt større end de traditionelle modeller viser. Dertil skal lægges gevinsten ved handel med internationale serviceydelser og dermed bliver den forventede økonomiske fordel dobbelt så stor og mindst 8% af det globale bruttonationalprodukt,” siger Pankaj Ghemawat.

Det er andet år, at DHL Global Connectedness Index (GCI) bliver offentliggjort. The DHL Global Connectedness Index 2012 kan hentes på www.dhl.com/gci hvor der også ligger yderligere oplysninger.

DHL Media Relations, Sabine Hartmann på telefon +49 (0)228 182-99 44, pressestelle@deutschepost.de