International handel er en vækstmotor for mindre virksomheder

Der er en markant forskel på væksten i internationalt orienterede virksomheder i forhold til de, der alene er fokuseret på hjemmemarkedet. Det viser en ny analyse fra konsulentfirmaet IHS og kurerfirmaet DHL Express. Analysen viser også, at toldafgifter og manglende viden om international handel holder mange tilbage.

København d. 6. februar 2013: “Der er en stor korrelation mellem det niveau virksomheder præsterer på og hvor meget de handler på tværs af grænserne. Derfor tyder alt på, at de små og store virksomheder kan finde vækst ved at orientere sig globalt,” siger adm. direktør Claus Lassen fra DHL Express, der selv er et finde i alverdens lande.

Der er tale om en makroøkonomisk analyse og undersøgelse blandt 410 indehavere af små og mellemstore virksomheder i G7-landene samt BRIK-landene og Mexico. Den viser, at de virksomheder, der handler på tværs af landegrænser har dobbelt så stor chance for at få succes med deres virksomhed - i forhold til de, der alene handler på hjemmemarkedet.

Blandt de undersøgte virksomheder klarede mere end hver fjerde (26%) af virksomhederne sig langt bedre end resten af markedet. Det står i klar modsætning til, at blot hver ottende (13%) af virksomhederne gør det bedre end de konkurrenter, der lige som dem alene driver forretning i deres eget land.

Eksportfokus skærper på hjemmemarkedet

“Ikke og alene giver det adgang til nye markeder, men det giver også adgang til best practices og ny innovation i udlandet. Når virksomheder går ud på eksportmarkederne tvinger det dem til at skærpe deres egne interne processer for at blive konkurrencedygtige nok og det gavner dem altså også på hjemmemarkedet,” siger Claus Lassen.

Undersøgelsen viser imidlertid også, at det er forbundet med visse udfordringer at begå sig internationalt. De tre hyppigst fremkommende udfordringer er manglende kendskab til de nye og fremmede markeder, høje toldafgifter samt det at etablere og dyrke kontakterne til de udenlandske kunder.

“Træerne vokser ikke ind i himlen, så der er også udfordringer for de virksomheder, der drømmer om at indtage verdenen. I DHL Express oplever vi dog, at flere og flere små og mellemstore virksomheder ønsker at udnytte de internationale muligheder. Og for os som et globalt kurerfirma må vi gøre, hvad vi kan for at gøre processen for virksomhederne enkel og effektiv for dem, så de kan konkurrere i den globale landsby,” siger Claus Lassen.

Noget kan tyde på, at nye virksomheder allerede fra begyndelsen er internationalt orienteret. IHS og DHL Express’ undersøgelse viser nemlig, at der er en langt større international orientering blandt virksomheder grundlagt de seneste fem år sammenlignet med ældre virksomheder. Det er interessant, fordi de har haft kortere tid til at udvikle deres forretning. Så måske har en ny generation af virksomhedsejere et helt nyt internationalt fokus allerede fra første dag.

Claus Lassen, adm. direktør i DHL på telefon: 72 39 75 00.

Se venligst mere om analysen og metoden i vedlagte PDF-dokument “SME_Competitiveness_Study_Overview”