Logistikeksperter indsat i hjælpearbejdet efter tyfonen Haiyan

Logistikeksperter indsat i hjælpearbejdet efter tyfonen Haiyan

Deutsche Post DHL har sendt et hold logistikeksperter til Filippinerne for at hjælpe til efter tyfonens ødelæggelser. De skal hjælpe med at opbygge logistikapparatet i lufthavnen. Herfra skal DHL's Disaster Response Team stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund. Det skal sikre et hurtigt og konstant flow af nødhjælp.

København d. 22. november 2013: Ifølge FN's kontor for koordinationen af humanitære anliggender (UNOCHA) er mere end 10 millioner filippinere ramt og mere end 660.000 er fordrevet fra deres hjem. Der er et desperat behov for vand, mad, medicin, husly, hygiejne og sanitære forhold.

”Situationen på Filippinerne og særligt i Leyte-provinsen er ødelæggende. Der er et kritisk behov for at kunne få mad og vand til de ramte mennesker hurtigst muligt. Vores Disaster Response Team er uddannet til at yde logistisk støtte til hjælpearbejdet i lokale lufthavne efter en naturkatastrofe. Derfor ser vi frem til at kunne bidrage med vores viden og færdigheder i Filippinerne. I kølvandet på en katastrofe kan regionale lufthavnes logistik ofte støde på flaskehalse. Det forsinker leveringen af livsvigtig nødhjælp til ofrene. Her kan vi gøre en forskel med vores ekspertise på et afgørende punkt i hjælpeindsatsen. Og vi kan bidrage til at sikre en hurtig og organiseret håndtering af alle indgående materialer,” siger Frank Appel, der er adm. direktør for Deutsche Post DHL.

Sammen med andre humanitære partnere har DHL teamet opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu lufthavn. Teamet sørger for at håndtere den indkomne nødhjælp og for hurtig læsning af lastbiler eller helikoptere. Da vejene er ødelagte eller blokerede og det er sværere at komme til de mindre øer, har Disaster Response Teamet sørget for de såkaldte DHL Speedballs. Det er særlige poser med basal nødhjælp, der kan kastes ud fra en helikopter. Der bliver dagligt pakket 300 af disse bolde til at blive kastet ned i regionen.

Logistisk støtte igen på Filippinerne

”Disaster Response Teamet er trænet i at yde logistisk support. Den store udfordring i Filippinerne er den totale ødelæggelse af infrastrukturen og at landet består af mange øer,” siger Chris Weeks, der er DHL's direktør for Humanitære Anliggender.

I samarbejde med UNOCHA etablerede Deutsche Post DHL i 2005 et globalt netværk af Disaster Response Teams (DRT). Det blev gjort for at støtte lufthavne i tilfælde af en katastrofe. Netværket består af mere end 400 uddannede medarbejdere, der er registreret som frivillige. Og det spænder over tre regioner Amerika, Mellemøsten / Afrika og Asien-Stillehavsområdet for at kunne være så tæt som muligt på de ramte områder.

DRT teamet yder gratis logistisk støtte i lufthavne. Her udfører de professionelle lager- og lagerstyringsopgaver og sørger for at læsse nødhjælp for den videre transport. Siden teamet blev etableret har det været indsat og ydet logistisk støtte mere end 20 gange verden over. Tre af tilfældene har været på Filippinerne.

Video og billeder her - http://www.dpdhl.com/en/media_relations/specials/drt_mission_cebu_airport_philippines.html

Deutsche Post DHL

DHL Global Media Relations

Christina Müschen

Telefon: +49 (0)228 182-99 44

E-Mail: pressestelle@dpdhl.com

Im Internet: www.dpdhl.com/press

Folgen Sie uns: twitter.com/DeutschePostDHL

Deutsche Post DHL er verdens førende post og logistik service koncern.

Deutsche Post og DHL samlet brands repræsentere en one-of-a-kind portefølje af logistik (DHL) og kommunikation (Deutsche Post) ydelser. Koncernen tilbyder kunderne med både nem at bruge standardiserede produkter samt innovative og skræddersyede løsninger lige fra dialog markedsføring til industrielle forsyningskæder. Omkring 475.000 medarbejdere i mere end 220 lande og territorier udgør et globalt netværk med fokus på service, kvalitet og bæredygtighed. Med programmer på områderne for klimabeskyttelse, katastrofehjælp og uddannelse, er koncernen forpligtet til socialt ansvar. I 2012 oversteg Deutsche Post DHL indtægter € 55 milliarder.

The postal service for Germany. The logistics company for the world.