Skræddersyede kurertransporter er på vej frem

Efter et par år med faldende efterspørgsel er der igen flere og flere virksomheder, der har behov for skræddersyede transporter. Det erfarer DHL i deres Same Day Delivery afdeling, som klarer alle hastesager. Forklaringen skal findes i, at virksomhederne har skærpet kravene til deres leverandører de senere år. Og det får virksomhederne til at sende personlige kurerer af sted.

Vallensbæk d. 4. februar 2014: ”Når virksomhederne kommer til os, er det ofte fordi de har et akut behov for at få gods fragtet hurtigt frem til deres kunder. Det kan være gods, der ikke normalt egner sig til kurertransport eller som i givet fald vil være forholdsvist dyrt at sende på den måde. Her finder vi en særlig løsning til dem, så godset kommer frem på den hurtigst tænkelige måde. Ofte i løbet af samme arbejdsdag, hvor vi er lige så konkurrencedygtige med prisen som at sende varerne med en taxa. For virksomhederne handler det om at kunne leve op til deres forpligtelser over for deres kunder og her er det min opfattelse, at tolerancerne er blevet mindre i kriseårene,” siger Toni Gramm Jensen, der er Same Day rådgiver hos DHL Express.

Når virksomhederne skal have deres gods af sted, sker det i store varevogne. De kan tage flere paller med gods og er hurtige at få på vejene. De har også den fordel, at godset ikke skal omlæsses undervejs, for bilerne kører direkte til destinationen. Desuden skal chaufførerne ikke overholde stramme køre-/ hviletidsbestemmelser, som lastbilschaufførerne er underlagt.

”Varebilerne giver stor fleksibilitet, som vores kunder nyder godt af. Derudover kan de helt lovligt køre med en højere hastighed end lastbiler kan. Det gør en mærkbar forskel, når vi på vegne af en kunde eksempelvis hurtigt skal transportere gods til Frankrig eller Spanien,” siger Toni Gramm Jensen.

Personlig kurer til udlandet
Og netop hurtig transport til udlandet har DHL flere gange oplevet at skulle håndtere.  Virksomheden Schneider Electric fik på et tidspunkt ekstraordinære store ordrer. Det gav visse udfordringer med at levere til den pågældende kunde i Frankrig. Løsningen for Schneider Electric blev hver dag ved frokosttid at sende en DHL bil langt ned i Frankrig med de ekstra varer. Og allerede næste morgen lidt efter klokken syv ankom transporteren hos den franske kunde med det ventede gods fra Danmark. I alt måtte DHL over en periode på seks uger til Frankrig 30 gange med gods for Schneider Electric. Herefter var der igen balance mellem produktionen og det sædvanlig setup for logistikken.

”Det var afgørende for os, at vi hurtigt fik en løsning op og stå, så vi kunne få godset frem til vores kunde i tide. Det gav os den tryghed for leveringsgaranti, som vi altid har behov for og særligt i den pågældende situation. Og når vi på denne måde kunne booke vores helt egen varebil, blev det til en meget mere favorabel pris end hvis vi skulle have sendt det Express som kurerpost,” siger Lone Jensen, der er Supply Chain Assistent hos Schneider Electric. I alt kørte DHL 10-12 paller af sted hver dag for Schneider Electric. Det var omkring 1.000-1.200 kg gods hver dag.

Tilbage til DHL Express, hvor en hasteopgave fornylig var af helt særlig karakter. Her bad en kunde en personlig kurer, der kunne tage en pakke med under armen helt til Venezuela.

Toni Gramm Jensen, Same Day rådgiver i DHL Express på telefon: 72 39 77 55.
Lone Jensen, Supply Chain Assistent hos Schneider Electric på telefon: 44 20 75 51.

Evt. billeder kan findes her: http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/dhl-danmark/image/list?page=2

DHL – The Logistics company for the world. DHL er den globale markedsleder inden for logistikindustrien og “The Logistics company for the world”. DHL tilbyder sin ekspertise inden for international ekspres, luft- og søfragt, vej- og jernbanetransport, kontraktlogistik samt internationale posttjenester til sine kunder. Via et globalt netværk bestående af mere end 220 lande og territorier samt omkring 285,000 ansatte verden over tilbyder DHL kunderne enestående kvalitet og service samt lokalkendskab, der opfylder kundernes krav til en logistikleverandør. DHL accepterer dets sociale ansvar ved at støtte klimabeskyttelse, katastrofehåndtering og uddannelse. DHL er en del af Deutsche Post DHL. Koncernens omsætning var på mere end 55 milliarder euro i 2012.