Fra drenge til mænd: Nyt Kanal 5-program går tæt på Den Kongelige Livgarde

Kanal 5 går i nyt program tættere på den Kongelige Livgarde end nogensinde før, og følger et hold rekrutters vej fra drenge til mænd i Danmarks hårdeste værnepligt. Vi er tæt på og med i mudderet, til eksercits, når søvnmanglen rammer, og når bjørneskindshuen første gang sættes på. Programserien ’Den Kongelige Livgarde’ har premiere søndag den 9. september kl. 20, og markerer dermed at Kanal 5 tager konkurrencen om søndagsseerne op. Den kan selvfølgelig også streames på Dplay.

Den Kongelige Livgarde er kendt for at være det hårdeste og sværeste sted at aftjene sin værnepligt i Danmark. Alligevel står de unge i kø for at komme ind og beskytte de kongelige og deres slotte.

Kanal 5 har fået unik adgang til at følge et hold rekrutter igennem hele den otte måneder lange værnepligt i Livgarden. Programserien ’Den Kongelige Livgarde’ er reportage, når det er allerbedst. Her bliver seeren taget helt tæt på et miljø af traditioner og militær disciplin, som kun ganske få har stiftet bekendtskab med indefra. Og så er vi vidner til de unge rekrutters rejse fra drenge til mænd.

I programmet vil seerne også møde H.M. Dronning Margrethe, når hun udtaler sig om sit forhold til den traditionsrige garde og dens korpsånd.

- De skal kunne nogle ting, som andre soldater ikke behøver at lære. De har ikke meget tid til det, og de skal samtidig nå de soldatermæssige færdigheder, for ellers er der jo ingen mening i det, siger H.M. Dronning Margrethe om Den Kongelige Livgardes opgave.

Garder Simon Svoldgaard er en af rekrutterne, som seerne også vil møde i programmet. Han sætter soldatens ord på Den Kongelige Livgardes todelte rolle som både ceremoniel og operativ militær enhed:

– Vi skal ku’ slå ihjel, og vi skal se godt ud, mens vi gør det, siger Svoldgaard, med et skævt smil.

Dronning Margrethe: ”De går ikke til pynt”

Sammen med blandt andre Pedersen, Riskær, Hartung og de andre fra stue 143 på Garderkasernen i Høvelte, følger vi i seks programmer de unges personlige udvikling fra grøn rekrut til kampklar garder på Amalienborg. For en garder er en effektiv soldat med skarpladt våben og ikke blot en paradesoldat med bjørneskindshue på et postkort.

Som H.M. Dronning Margrethe understreger i programmet, går de unge gardere ”ikke til pynt”, men varetager en vigtig militær opgave.

I ’Den Kongelige Livgarde’ kommer seerne med ind i en verden af benhård disciplin, gamle traditioner og ikke mindst fællesskab. Det er en verden som samtlige rekrutter skal finde sig til rette i, før de kan indgå i den eksklusive klub der hedder ’Den Kongelige Livgarde’.

Men vejen derhen er ikke uden prøvelser. Det er tydeligt, når vi er med i mudderet på feltøvelserne, i overvejelserne om en fremtid i Forsvaret, og ikke mindst den berygtede ’Rextur’, hvor rekrutterne næsten ikke sover eller spiser i fire døgn.

- Jeg forventer lidt at blive så træt, at jeg begynder at hallucinere (…) Det er underligt at sige ik', men det ku' være fedt, griner Garder Oscar Riskær.

Om alle rekrutterne kommer helskindede igennem den hårde værnepligt, må seerne vente med at se. Sikkert er det dog, at Dronning Magrethe, udmærket kender til de unge garders potentiale og viljestyrke:

- Du kan dobbelt så meget, som du selv tror, og 10 gange så meget som din mor tror, siger H.M. Dronningen muntert i programmet.

Ny satsning på søndagen

Med ’Den Kongelige Livgarde’ åbner Kanal 5 for at sende egenproduceret indhold søndag aften. Udsendelsen bliver sendt søndag kl. 21.00 dog med den undtagelse, at premiereudsendelsen bliver sendt søndag den 9. september allerede kl. 20, lige efter landskampen mod Wales.

Og at sende dansk reportageindhold på det tidspunkt viser, at Kanal 5 tør tage kampen op som hovedkanal.

- Søndag aften er konkurrencen hård og seervanerne fasttømret, så derfor skal der leveres noget ekstra, for at få seerne ind og fastholde dem gennem alle ugerne. ’Den Kongelige Livgarde’ er et medrivende og unikt reportageprogram, der bringer folk helt tæt på en verden, der normalt er lukket for offentligheden. Derfor er der lagt op til, at Kanal 5 tager konkurrencen op med de store hovedkanaler, siger programdirektør Anne Garlichs og fortsætter:

- Kombinationen af den unikke adgang til Livgarden, fascinationen over militært isenkram og benhård træning samt kammerat- og fællesskabsfølelsen, som opstår blandt nye rekrutter, der bliver presset til det yderste, er lige i Kanal 5’s ånd om at levere autentisk, nysgerrig og begejstret underholdning med en stærk historie på hjerte, afslutter hun.

‘Den Kongelige Livgarde’ kan også streames på Dplay.

Læs mere om ’Den Kongelige Livgarde’ og find øvrigt pressemateriale her

• Sociale spørgsmål

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player og Dplay. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery Communications.