Ny sæson af ’Nærkontakt’ på Kanal 4 afspejler tendensen - clairvoyance og håndlæsning er blevet mainstream

Ny undersøgelse viser, at hver femte dansker gerne vil betale for håndlæsning eller clairvoyance. Spiritualitet er blevet en helt almindelig del af danskernes hverdag, mener programdirektør hos Kanal 4, der vil vise danskerne den anden side i en forfriskende og moderne kontekst med endnu en sæson af succesprogrammet ’Nærkontakt’. Programserien har premiere tirsdag 22. august kl. 21.00 på Kanal 4.

En ny række kendte danskere har igen sagt ja til at tilbringe en dag i selskab med tre clairvoyante vejledere i et håb om og forsøg på at få svar på spørgsmål om deres nutid, fortid og fremtid. I sæson 2 af ’Nærkontakt’ følger vi i hvert program tre kendte danskere, der alle har spørgsmål med, som ingen levende kan svare på.

Og de kendte står ikke alene med deres nysgerrighed og interesse for den åndelige verden. Det er nemlig blevet populært at dyrke spiritualitet blandt danskerne. En ny undersøgelse viser, at hver femte dansker kunne finde på at betale for en håndlæsning eller clairvoyance for at få svar på livets store og små spørgsmål, og meget tyder på, at tendensen ikke er faldende. En ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark viser, at hele 40 procent af danskerne opfatter sig selv som spirituelle. Hver femte dansker er tilmed blevet mere åben over for det spirituelle inden for de sidste fem år.

Danskernes hang til det spirituelle kan også aflæses i mediebilledet, hvor det spirituelle ikke længere er forvist til ugebladenes horoskoper. I foråret 2017 sendte Kanal 4 første sæson af ’Nærkontakt’, hvor en række kendte danskere fik livsændrende svar på spørgsmål, der vedrørte deres nutid, fortid og fremtid med hjælp fra tre professionelle clairvoyante vejledere. Programmet var en kæmpe succes, og var forårets mest sete egenproduktion. Programdirektør, Anne Garlichs, er glad for, at Kanal 4 allerede nu kan præsentere en sæson 2:

- Jeg tror, at vi ramte fuldstændig plet med det program, fordi vi taler ind i tidens ånd og det, kvinder er optagede af. Clairvoyante, healere, astrologer og spirituelle vejledere i det hele taget er kommet ind i det gode selskab og er ikke længere forbundet med noget mystisk og mærkeligt. En tendens, vi fandt ekstremt fascinerende, og som vi derfor har brugt som hele omdrejningspunktet i ’Nærkontakt’.

Nu kan Kanal 4 seerne igen se frem til at få rørende indsigt i kendte danskeres allerdybeste følelser og oplevelser, når de tilbringer en dag i selskab med tre clairvoyante vejledere. Med programmet håber Anne Garlichs at understrege, at det alternative og spirituelle netop fungerer og giver mening i en moderne nutid og kontekst, og at det hverken involverer dampende heksegryder eller krystalkugler.

”Vi vil gerne tage fat i de temaer og tendenser, der optager danskerne. Tidligere har programmer om spiritualitet fremstillet det spirituelle med masser af mystik, og dette lidt støvede perspektiv vil vi gerne gøre op med. I programmerne møder kendte danskere clairvoyante vejledere, der giver dem alt fra karriererådgivning til kontakt med afdøde. Det er selvfølgelig intenst at se på, da det er store spørgsmål, der kommer på bordet. Men spirituel vedledning er blevet ganske normalt for mange danskere – og det er vi glade for at kunne afspejle,” siger hun.

Spirituelle er ikke naive

Selvom interessen for spiritualitet er stigende i Danmark, er der dog stadig et stort flertal af danskerne, der fravælger clairvoyant rådgivning. Men på trods af fravalget viser undersøgelsen, at danskerne i høj grad accepterer de, der opsøger alternativ rådgivning. Kun 22 procent af de adspurgte danskere mener, at personer, der opsøger clairvoyante og håndlæsere, er naive. Til gengæld svarer 31 procent, at de opfatter dem som mere åbne for nye input. Ligesom hver femte mener, at personer, der opsøger det alternative, hviler mere i sig selv end andre. Den accept håber Anne Garlichs at kunne understøtte i programmet ’Nærkontakt’:

”De clairvoyante rådgivere, der er med i ’Nærkontakt’, er dybt professionelle. De rådgiver også topledere og virksomheder i strategiske beslutninger. Vi slår ikke på tromme for, at man absolut skal opsøge det alternative, men vi forsøger med alle vores programmer at nedbryde fordomme om de forskellige liv, der leves i Danmark. Derfor synes jeg da også, det er glædeligt, at selv de, der ikke tror det på spirituelle, ikke fordømmer de, der gør. Og jeg håber, at endnu færre vil rynke på panden, efter at de har set ’Nærkontakt’. Selv om der ikke findes dokumenterbare beviser for, at clairvoyance virker, så viser programmerne alligevel, at der er en effekt.”

’Nærkontakt’ har premiere d. 22. august kl. 21.00 på Kanal 4.

Fakta fra spørgeskemaundersøgelsen:

Opfatter du dig selv som spirituel?

• Ja (mænd): 32%
  • Ja (kvinder): 49%
  • Ja (total): 40%
  • Nej (mænd): 59%
  • Nej (kvinder): 40%
  • Nej (total): 49%

Kunne du finde på at betale for at få en håndlæsning, møde en clairvoyant el. lign.?

• Ja (mænd): 10%
  • Ja (kvinder): 34%
  • Ja (total): 22%
  • Nej (mænd): 90%
  • Nej (kvinder): 66%
  • Nej (total): 78%

Om Nærkontakt

I hvert programafsnit af ’Nærkontakt’ følges tre kendte danskere, når de søger spirituel vejledning til både nutiden, fortiden og fremtiden. De har alle et spørgsmål med, som ingen levende kan svare på.

De kendte danskere møder først den spirituelle vejleder Krumme, der er clairvoyant med speciale i håndlæsning og kan aflæse de medvirkendes inderste personlighedstræk. Derefter møder de clairvoyanten Sebbastian Lorantius, der har særlige evner med kontakt til afdøde. Og til sidst møder de den sidste spirituelle vejleder Rikke Hertz, der vil forsøge at hjælpe de medvirkende til at udnytte deres største potentiale og få afklaring på spørgsmål om fremtiden – både personligt og karrieremæssigt.

I denne sæson af ’Nærkontakt’ medvirker Remée, Cecilie Lassen, Szhirley, Sanne Salomonsen, Janus Bakrawi, Nikolaj Hübbe, Sarah Grünewald, Aura, Lars Rasmussen, Naser Khader, Jeanette Ottesen, Mette Cornelius, Lasse Rimmer, Peter Mygind, Anne-Louise Hassing, Sebastian Klein, Öslem Cekic, Karen Mukupa, Abdel Aziz Mahmoud, Jens Jørn Spottag, Saszeline Dreyer, Dennis Knudsen, Pernille Højmark og Silas Holst.

Om Kanal 4

Kanal 4 er Danmarks eneste kvindekanal. På Kanal 4 er der tid til nærvær og fordybelse - med vedkommende tv og et programunivers fyldt med inspirerende og bevægende underholdning. Kanal 4 sender indlevende og medrivende egenproduktioner, gode film, gribende dokumentarer og de bedste udenlandske serier.

• Livsstil, mode, fritid

Discovery Networks Danmark dækker over 12 stærke tv-kanaler og to streamingtjenester – Dplay samt Eurosport Player. I Danmark kan vores kanaler ses af ca. 87 % af alle husstande. Vores kommercielle seerandel blandt danskere 15-50 år er ca. 22 %. Discovery Networks Danmark er en del af den nordeuropæiske region i det globale Discovery Networks International. Regionen omfatter 6 områder: Danmark, England & Irland, Benelux, Norge, Sverige og Finland. I den nordeuropæiske region når Discovery Networks ud til seere i 17 forskellige lande og territorier med 30 kanalbrands og hele 68 mio. seere hver måned.