TRE NOMINERINGER TIL ’GIDSELTAGNINGEN’ VED TV-FESTIVALEN i MONTE CARLO

Kanal 5s dramaserie ’Gidseltagningen’ kan bryste sig af hele tre nomineringer ved den internationale filmfestival i Monte Carlo. Dramaserien er nomineret i kategorien ’Bedste tv-drama’ og derudover er både Johannes Lassen og Paprika Steen indstillet til ’Den Gyldne Nymfe’ for deres roller i den anmelderroste serie.

Kanal 5s dramaserie ’Gidseltagningen’, der løb over skærmen i foråret 2017, er som den eneste danske produktion netop blevet nomineret til hele tre priser ved den internationale og anerkendte tv-festival Nymphes d’Or i Monte Carlo. ’The Golden Nymph’ – på dansk ’Den Gyldne Nymfe’, er tv-branchens svar på ’Guldpalmen’ fra filmfestivalen i Cannes. ’Gidseltagningen’ er produceret af SAM Productions, og er skrevet og instrueret af Kasper Barfoed efter idé af Adam Price og Søren Sveistrup. Serien er produceret af SAM Productions ved producer Morten Kjems Hytten Juhl og executive producers Meta Louise Foldager Sørensen og Adam Price. International distributør er STUDIOCANAL mens tyske ZDFneo er co-producent.

I kategorien ’Bedste tv-dramaserie’ er ’Gidseltagningen’ en af de syv nominerede serier. Blandt konkurrenterne er store, internationale serier som ’The Good Fight’ (USA) og ’Liar’ (UK).

Også dramaseriens mandlige og kvindelige hovedrolleindehavere er nomineret til en gylden nymfe. Johannes Lassen, der i ’Gidseltagningen’ har hovedrollen som Philip Nørgaard, en tidligere soldat og krigsfange, der skal lede PET's Terror Task Force, er oppe mod store internationale stjerner som Ioan Gruffudd (’Liar’) og Billy Campbell (’Cardinal’). Paprika Steen, som spiller den kvindelige journalist Naja Toft, er nomineret side om side med store navne som Christine Baranski (’The Good Fight’) og Joanne Froggatt (’Liar’).

- Vi er meget stolte og beæret over, at ’Gidseltagningen’ er blevet udvalgt og nomineret til ’Den Gyldne Nymfe’ blandt tv-dramserier fra hele verden. Det bekræfter os i den grad i, at Kanal 5 for alvor er gået ind i kampen om at servere drama på højt internationalt niveau til danskerne. Samtidig giver det os naturligvis også endnu mere blod på tanden til at lave en sæson 2 af serien, siger Anne Garlichs, Programdirektør hos Discovery Networks Danmark.

Nomineringen er endnu en blåstempling af den programstrategiske rejse, som Kanal 5 har været på gennem de senere år. Det har betydet nytænkende programformater, stærke reportageserier, store sportsrettigheder og ambitiøs dramaproduktion.

’Gidseltagningen’ tager udgangspunkt i et af vor tids største skrækscenarier: en terroraktion i hjertet af København. En tidlig oktober-morgen får 15 uskyldige danskere pludselig vendt deres liv på hovedet, da deres metrotog bliver kapret af ukendte gerningsmænd, der truer med at dræbe dem én efter én, hvis de ikke får deres krav opfyldt. Det bliver startskuddet på en historisk gidselaktion, som i løbet af én enkelt uge ændrer Danmark for altid.

Dramaserien har både etablerede og fremadstormende skuespillere på rollelisten, heriblandt Johannes Lassen, Paprika Steen, Sara Hjort Ditlevsen, Dar Salim, Henning Jensen, Alexandre Willaume og Cecilie Stenspil.

SAM Productions er en forfatterbaseret tv-serie producent. Virksomheden blev oprettet i 2014 og er ejet ligeligt af Meta Louise Foldager Sørensen, Adam Price, Søren Sveistrup og STUDIOCANAL.

’Gidseltagningen’ har hentet støtte fra Creative Europe Media samt Public Service Puljen, og er solgt til flere lande herunder ZDF i Tyskland og BBC i England.

For mere information kan der rettes henvendelse til Lena Bøgild, Chef for PR & Digital, Discovery Network Danmark: lena_boegild@discovery.com / 20 43 29 19

• Kriminalitet, jura, retsspørgsmål

Discovery Networks Danmark dækker over 12 stærke tv-kanaler og to streamingtjenester – Dplay samt Eurosport Player. I Danmark kan vores kanaler ses af ca. 87 % af alle husstande. Vores kommercielle seerandel blandt danskere 15-50 år er ca. 22 %. Discovery Networks Danmark er en del af den nordeuropæiske region i det globale Discovery Networks International. Regionen omfatter 6 områder: Danmark, England & Irland, Benelux, Norge, Sverige og Finland. I den nordeuropæiske region når Discovery Networks ud til seere i 17 forskellige lande og territorier med 30 kanalbrands og hele 68 mio. seere hver måned.