Foto: Jumpstory

Rejsebureauer om coronavirus: "Vi har ikke oplevet noget lignende"

Coronavirussens konsekvenser har ramt store dele af dansk erhvervsliv. Rejsebureaubranchen er ingen undtagelse, og virksomhederne melder om en nedgang på over 60 pct. i antallet af rejser de kommende måneder, fortæller Danmarks Rejsebureau Forening.

Udenrigsministeriet har ændret rejsevejledningen for alle lande, hvilket betyder, at danskerne som minimum skal være ’ekstra forsigtige’ på udenlandsrejser. Hertil kommer, at myndighederne fraråder rejser til lande, der er særligt hårdt ramt af coronavirussen.

Sygdommens medieopmærksomhed har haft stor indvirkning på danskernes rejsevaner, fortæller Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Rejsebureauerne har aldrig oplevet en situation som denne. Og der er ingen udsigter til, at det bliver bedre lige foreløbigt. Branchens virksomheder melder om nedgang i salget for rejser de kommende måneder på mere end 60 pct., og vi forventer, at det tal vil stige,” fortæller Lars Thykier.

De danske rejsebureauer beskæftiger flere end 4.500 medarbejdere.

Disse medarbejdere, og deres arbejdsgivere, håber Lars Thykier, at regeringen vil have in mente, når de udformer de hjælpepakker, som regeringen i dag har iværksat for at understøtte de særligt udsatte dele af erhvervslivet.

”Et sådant tab i omsætning, som rejsebureauerne oplever, vil få indflydelse på medarbejderne, og vi håber, at regeringen vil holde alle døre åbne. En økonomisk hjælpepakke vil gøre en stor forskel for rejsebureauer, indtil der forhåbentlig snart er fundet en vaccine til coronavirussen, og sygdommens udvikling er vendt,” siger Lars Thykier.

Mange lande i EU har allerede iværksat hjælpepakker til rejsebranchen - herunder lønkompensationsmodeller for at undgå masseafskedigelser.

Kategorier

Danmarks Rejsebureau Forening (Association of Danish Travel Agents and Tour Operators) er brancheforening for danske rejsebureauer. Foreningen blev stiftet i 1938 og har siden sin stiftelse arbejdet for at skabe attraktive vilkår for rejsebureauerne i Danmark.

Lars Thykier

Administrerende direktør og formand for World Travel Agents Associations Alliance 40 45 68 14

Velkommen til Danmarks Rejsebureau Forening!

Det er Danmarks Rejsebureau Forenings vision at være anerkendt som en ledende politisk repræsentant og rådgiver for danske rejsebureauer.
Det er Danmarks Rejsebureau Forenings mission at skabe attraktive vilkår for den samlede danske rejsebranche, herunder varetagelse af økonomiske og politiske interesser på et etisk funderet og bæredygtigt grundlag. Vores forhold til det enkelte medlem tager udgangspunkt i gensidig respekt, åbenhed, ærlighed og lydhørhed for medlemmets individuelle forhold, behov og ønsker.
Danmarks Rejsebureau Forening yder professionel rådgivning til medlemmerne og hjælper med at løse rejsebureauernes udfordringer. Vores rådgivningsydelser og politiske arbejde er med til at skabe & sikre professionalisme og udvikling i rejsebranchen.

Danmarks Rejsebureau Forening
Vodroffsvej 32