Brændstofleverandører kan hjælpe med håndsprit

Brændstofleverandørerne i Danmark er klar til at hjælpe både danskere og sundhedsvæsen med at skaffe ethanol til produktion af håndsprit, som der er opstået akut mangel på her under Corona-krisen.

Og det er ikke i små mængder, for lige efter påske kommer der tankskibe med bioethanol på flere tusinde kubikmeter til Danmark.

Bioethanol bruges normalt af branchen til at komme i vores benzin for at gøre den lidt grønnere (E10-benzin). Men den bioethanol kan også i sin rene form bruges til at lave håndsprit af.

Vi kan levere den til producenterne af håndsprit i stedet for som normalt at komme den i benzinen, lyder det fra brancheforeningen Drivkraft Danmark, der har alle tankstationer og raffinaderier som medlemmer:

"Vi vil selvfølgelig gerne hjælpe med bioethanol til brug i håndsprit her i en krisetid, hvor det i så høj grad efterspørges, at de normale leverancer ikke er tilstrækkelige. Det kræver lidt planlægning af det praktiske forløb med at tappe bioethanolen fra tankskibet over i tankvogne på havnen og så videre til producenterne af håndsprit. Men det er til at løse," siger Michael Mücke Jensen, der er teknik- og miljøchef i Drivkraft Danmark.

Drivkraft Danmark er i gang med at kontakte myndighederne med forslaget og afventer derfor bare svar på, om der er et behov.

Tankskibene med bioethanol lægger til kaj i Danmark ved Prøvestenen i København og i havnene i Kalundborg, Aalborg, Fredericia, Aarhus og Aalborg.

Tags