Godt samspil mellem Grøn Fond og Grøn Skattereform

Godt samspil mellem Grøn Fond og Grøn Skattereform

Drivkraft Danmark, som blandt andet er brancheorganisation for ladeoperatører, PtX-producenter, brændstofleverandører og de danske raffinaderier, er begejstret for, at den nye grønne fond fokuserer på fremtidens grønne drivmidler. Samtidig er det positivt, at den vil understøtte de CO2-reduktioner, der lægges op til med Grøn Skattereform.

-  Den grønne fond er et vigtigt rygstød til den omstilling, der er i fuld gang. Vores medlemmer leverer i dag 99 % af energien til vejtransporten og i fremtiden skal den energi være grøn. Vi er derfor glade for at den nye fond har bredt fokus på de mange teknologer, der skal hjælpe os på vej. Det gælder ikke mindst elektrificering, PtX og pyrolyseolie. Samtidig er det helt afgørende, at vi får nok grøn strøm til alle de nye teknologier, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Han er også glad for, at fonden vil understøtte den omstilling, der lægges op i Grøn Skattereform:

-  De danske raffinaderier spiller en nøglerolle for omstillingen af transporten – ikke mindst den tunge transport, skibe og fly. I takt med at efterspørgslen ændrer sig i samfundet, vil raffinaderierne omstille selve produktionen. Samtidig er det vigtigt, at også selve raffinaderiprocessen bliver mere bæredygtig. Hvor raffinaderierne i dag er nogle af Danmarks største CO2-udledere, vil de ligesom resten af samfundet omstille sig markant i de kommende år. Det er en proces, der allerede er i gang, og som en ensartet CO2-afgift sammen med den nye fond kan skubbe yderligere på. Det er afgørende, at fonden skrues rigtigt sammen.

Jacob Stahl Otte understreger i den forbindelse, at det er vigtigt, at Grøn Skattereform understøtter udviklingen, uden at det går ud over konkurrenceevnen, da ingen kan være tjent med, at raffinaderierne lukker og produktionen flytter til udlandet:

-  En sådan udflytning ville måske gavne det danske klimaregnskab på den korte bane, men ville samtidig øge verdens CO2-udledning, fordi raffineringen vil blive foretaget på langt mindre effektive raffinaderier. De danske raffinaderier er allerede blandt verdens mest energieffektive, og har ambitiøse planer om at reducere CO2-udledningerne og omstille produktionen yderligere i de kommende år.