Skibet med ethanol ankom fredag eftermiddag til Århus Havn.

Skib med ethanol til håndsprit er ankommet til Århus

Fredag eftermiddag ankom et skib med ren ethanol til havnen i Århus. Ethanolen bruges normalt til at blande i benzinen til den E10, som vi tanker på stationen. Men i den ekstraordinære situation med COVID-19 har brændstofbranchen tilbudt, at ethanolen i stedet kan leveres, så der kan laves håndsprit af den.

Lageret i Århus havn er blevet ombygget og tilpasset, så det kan bruges til at huse ethanolen til håndsprit. Der stilles endnu skrappere krav til renheden af ethanolen, når den skal bruges til håndsprit, end hvis den skal blandes i benzin. Drivkraft Danmarks medlemmer har derfor hver især undersøgt, hvilke forsyninger af ethanol, der var på vej til Danmark og hvilken sikkerhed for kvaliteten af ethanol, der kunne gives, så den også opfylder kravene til brug som håndsprit.

Løsningen blev et skib, som Circle K havde på vej til Danmark med en ethanol, som opfyldte kravene til brug som håndsprit og Q8 kunne ombygge og tilpasse sit lager i Århus havn, så der var plads til ethanolen. De sidste tests og kontroller af ethanolen blev udført fredag i forbindelse med, at den blev pumpet ind på lageret, og resultatet af disse var, at vi nu har 300.000 liter ren ethanol på lageret i Århus, som overholder alle krav til brug for håndsprit. Fra på onsdag er Circle K derfor klar til at udlevere ethanolen til brug for produktion af håndsprit til sundhedssektoren.

Opstår der behov for mere ethanol til produktion af håndsprit i krisen, er alle erfaringerne nu høstet, og branchen er klar til at skalere op til en eventuel ny levering.

Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark: ”Alle vores medlemmer har deltaget meget aktivt om denne opgave i en svær tid med at undersøge og tilrettelægge forsyningerne af ethanol og tilvejebringe den rette lagerkapacitet til formålet. Det er sket i et godt og tæt samarbejde med Rigspolitiet og National Operativ Stab (NOST).”

Svend Larsen, politidirektør i Rigspolitiet: ”Det her er et af de konkrete resultater af det gode, tætte samarbejde mellem kommuner, regioner, staten og private virksomheder, som er kommet i stand på meget kort tid. Det skal sikre, at Danmark får de nødvendige forsyninger af mange forskellige slags værnemidler.”

Fakta: Drivkraft Danmarks medlemmer består af benzin- og energiselskaber i Danmark som Circle K, DCC Energi, Go’On, OilTank&Go, OK, Q8 og Uno-X samt raffinaderierne Equinor i Kalundborg Shell i Fredericia. De har alle samarbejdet med Drivkraft Danmark, Rigspolitiet og National Operativ Stab (NOST) om at få ethanolen til Danmark og alt det praktiske på plads i den forbindelse.

Bioethanol bruges normalt til iblanding i benzin i henhold til Biobrændstoflovens krav om bioiblanding.

Kontakt:

Drivkraft Danmark: Teknik- og miljøchef Michael Mücke Jensen, telefon: 20422636 mail: mmj@drivkraftdanmark.dk

Circle K: Energi- og brændstofdirektør Peter Rasmussen, telefon: 33 42 43 03 mail: peter.rasmussen@circlekeruope.com

Q8: Kommunikationsansvarlig: Lea-Cecilia Hauch, telefon: 42126419 Mail: presse@q8.dk