Liveshopping er fremtidens e-handel

Liveshopping har vundet hastigt frem på det danske marked især i kølvandet på coronanedlukningen, hvor de fysiske butikker måtte holde lukket over flere omgange. Men succesen fra Kina og tal fra McKinsey viser, at det er mere end bare en forbipasserende trend, der giver omsætning i nedlukningstider. Liveshopping giver nemlig øget salg, mere personlig interaktion med kunder og flere både fysiske og online kunder, forklarer Christian Vester, der er direktør i ELISA

Den almene dansker er efterhånden blevet vant til, at de fleste handler foregår online. Det gælder alt fra elektroniske varer til ingredienserne til aftensmaden i ugens løb. Det nyeste skud på stammen tager dog onlineshopping til det næste niveau og forbinder den fysiske nærhed fra ekspedienterne med den praktiske shopping fra sofaen; og det skud hedder liveshopping. Kigger man mod Kina udgør liveshopping nu 15 % af den samlede e-handelsomsætning, og den samme udvikling er så småt på vej til USA og Europa. McKinsey vurderer, at USA vil nå samme niveau om tre år. Spørger man Christian Vester, der er direktør i ELISA, er udviklingen ikke uden grund, for liveshopping rammer netop i forbrugernes behov på flere parametre.

82 % af danske forbrugere vil underholdes, når de shopper
Liveshopping er en del af social ecommerce, og defineres ved at en virksomhed eller butik går live på et social medie, hvor en repræsentant fra butikken streamer i realtid og skaber en købsoplevelse. Det giver altså også forbrugeren mulighed for at reagere og interagere med værterne, hvilket giver mulighed for at hjælpe og vejlede på en helt ny måde, forklarer Christian Vester.

“Når der står en person live og forklarer om et produkt og hvis det er tøj også viser det på, så giver det dig som forbruger en langt større mulighed for at forstå og spørge ind til produktet hjemme fra sofaen. Det er altså en helt unik købsoplevelse, der tager det bedste fra den fysiske shoppingoplevelse og blander med den online oplevelse. Og så er liveshopping ofte underholdende, hvilket er en efterspørgsel hos 82 % af forbrugerne i Danmark. Det giver nemlig en følelse af fællesskab og samvær, ligesom når man er ude at shoppe med veninderne,” afslører direktøren.

Den perfekte opskrift eksisterer ikke
Ligesom med mange andre former for marketing, findes der ikke en plug-and-play-opskrift for liveshopping-udsendelser. Det handler om, at være bevidst om de parametre, som man kan skrue op og ned for for at ramme sin målgruppe, erfarer Christian Vester og uddyber: “Når man går i gang med liveshopping skal man være strategisk, men man må også være åben for at prøve forskellige formater af, førend man finder den perfekte opskrift til sit brand. Her kan man variere lidt i fx forskellige værter, tone of voice, varighed, timing og antal udsendelser, før man rammer det, der passer godt til virksomheden og målgruppen.”

Black Friday satte spark i fænomenet
En dansk virksomhed, som var hurtige til at tage formatet til sig, var Power, der under Black Friday omsatte for hele 20 millioner kroner på blot 4,5 times liveshopping-udsendelse. Og selvom tallet taler for sig selv, er omsætningen ikke alt. I samme udsendelse fik virksomheden intet mindre end 40.000 kommentarer og reaktioner, af de i alt 12.000 seere som så med igennem hele liveudsendelsen, og som efterfølgende resulterede i 16.800 tilmeldinger til deres kundeklub. Det er med andre ord altså ikke kun på omsætningen, at liveshopping-udsendelser viser sine tydelige spor, forklarer Christian Vester. En liveshopping-udsendelse kan give virksomhederne værdi på mange flere områder både under og efter.

I hård konkurrence
Opmærksomheden på liveshopping har også afspejlet sig i årets nomineringer til E-handelsprisen. Her er ELISA nomineret blandt fire andre finalister i kampen om prisen som årets e-handelsværktøj 2022, som direktøren naturligvis håber på at løbe afsted med:
“Det ville være en fantastisk anerkendelse af vores værktøj og alt det hårde arbejde, vi har lagt i at nå hertil på blot et år. Vi ved også godt, at vi er blandt nogle af de største virksomheder inden for e-handel i Danmark allerede, og det er vi selvfølgelig stolte af, men det forpligter også,” indrømmer Christian Vester.

Om E-handelsprisen
E-handelsprisen afholdes af Dansk Erhverv d. 3. maj, hvor fem finalister inden for 12 kategorier konkurrerer om at gå med titlen som årets vinder.

• Økonomi, finans

• e-handelprisen
  • detailhandel
  • liveshopping

ELISA hjælper ambitiøse forhandlere med at sælge deres produkter via livestreams. Med vores intelligente og konstant optimerede softwareløsning ELISA er det nemt at skabe underholdende og informative liveshopping-oplevelser for både eksisterende og nye kunder.
ELISAs vigtigste mission er at hjælpe retailers med at skabe større vækst, flere salg og endnu mere tilfredse kunder. ELISA integrerer med alle større webshopløsninger, som fx Shopify, Dandomain, Woocommerce Magento mv.
ELISA har hjulpet 1.200+ retailers på tværs af seks lande med at gå live og afholdt 7.000+ liveshopping-events.
ELISA er stiftet i 2021, og fik i sommeren 2021 Anders Holch Poulsen med i ejerkredsen.

Christian Vester

Pressekontakt CEO