tado° og noventic i partnerskab

Tado henter 38 millioner Euro og annoncerer nyt partnerskab med noventic

København 19. maj 2021 – tado°, der fremstiller produkter til intelligent varmestyring, annoncerer i dag, at de har fået en ny investering på EUR 38 millioner (DKK 285 millioner). Investeringen kommer fra den pan-europæiske gruppe noventic, bestående af en række selskaber med fokus på klimaintelligente ejendomme, samt fra eksisterende aktionærer. tado° og noventic indgår i et strategisk partnerskab med henblik på at udvikle nye energieffektive Property Technology (PropTech) løsninger til boligmarkedet. Investeringen vil også blive brugt på at udvikle teknologier til bæredygtig varmeproduktion, OEM-løsninger til producenter af opvarmning og køling og til at ekspandere på nye markeder.

Boligmarkedet er klar til at blive digitaliseret og består på europæisk plan af mere end 50 millioner boliger, som forvaltes af henholdsvis ejendomsselskaber og kommuner. Den europæiske grønne aftale lægger et politisk pres på sektoren i forhold til at foretage en digital transformation og begynde at styre energiforbruget væsentligt mere effektivt ved hjælp af ny teknologi. Ejendomsselskaberne tilpasser sig udviklingen hurtigere end nogensinde - 81% af dem planlægger at anvende nye digitale teknologier i traditionelle forretningsgange og udgifterne til teknologi og software er fortsat stigende.

tado° leverer intelligente løsninger til klimastyring til både den private forbruger såvel som til virksomheden. Det drejer sig om intelligente termostater til opvarmning såvel som til aircondition systemer, apps til den mobile forbruger og SaaS produkter til energiforsyningen og varmeserviceselskaberne. tado° har indtil videre etableret partnerskaber med de 20 største energiforsyninger rundt om i Europa med henblik på at hjælpe dem med at skifte fokus fra blot at være leverandør af energi til at positionere sig meget stærkere som leverandør af energiservice.

”Partnerskabet med noventic kommer til at sparke gang i nye PropTech løsninger til boligmarkedet, og vi er begejstrede over at være indgået i et partnerskab med noventic, som har stor erfaring indenfor denne sektor”, siger tado CEO Toon Bouten. ”Vi er førende indenfor intelligent klimastyring i hjemmet og er dermed i en fantastisk position, når det gælder om at bringe energieffektive løsninger ind på dette hurtigt foranderlige marked”.

”På baggrund af de europæiske klimamål ønsker vi at koble data om forbruget med intelligent styring af forbruget for dermed at kunne supportere den professionelle boligindustri endnu bedre, når det gælder energibesparelsesstrategier i boligkvarterer,” siger den nye, administrerende direktør Dirk Then. noventic’s CFO Stephan Bause tilføjer: "Med denne strategiske investering udvider vi sammen med tado° vores løsningsportefølje til at omfatte en markedsledende teknologi indenfor klimastyring i hjemmet".

Gennem partnerskabet vil tado° og noventic fremover tilbyde nye og bedre løsninger indenfor energieffektivitet og digitalisering til et stort nyt marked af flerfamiliehuse og kommercielle bygninger. Sideløbende hermed vil tado° fortsat drive sin forretning, der tilbyder løsninger til både den private forbruger samt forsyningsselskaberne og varmeservicevirksomhederne.

Om tado°

tado° er grundlagt i München i 2011 og er førende inden for intelligent styring af klima i hjemmet. Med sine Smart Thermostats til opvarmning og afkøling fungerer tado° som din Climate Assistant med Skills såsom Geofencing, Weather Adaptation, Open Window Detection, Air Comfort med mere. Efter at have opnået en finansiering på over 100 mio. USD med 180 ansatte, forandrer tado° måden, hvorpå energi forbruges i hjemmet, hvilket fører til større komfort, besparelser og velvære. www.tado.com

Om noventic

noventic gruppen er en paneuropæisk gruppe af virksomheder med fokus på klimaintelligente boliger, hvilket omfatter alt fra måle- og sensorenheder til digital kommunikationsinfrastruktur og datastyring til applikationer til styring af boligen.

Ved at digitalisere processer og ved hjælp af meget tilgængelige datainfrastrukturer øger virksomhederne i noventic gruppen bygningernes energieffektivitet. På den måde bidrager de ikke kun direkte til beskyttelse af klimaet, men forbedrer også deres økonomiske effektivitet og komfortniveau.

Med know-how fra de stærke, uafhængigt fungerende datterselskaber KALO, SMARVIS, ikw, imovis, QUNDIS og beyonnex.io samt den strategiske investering i Power Plus Communications, genererede noventic gruppen et salg på mere end 250 millioner euro i Europa i 2020 med 978 ansatte. noventic gruppens produkter og tjenester findes nu i mere end 6 millioner hjem med mere end 30 millioner målepunkter. www.noventic.com

Om EET

EET er en værdiskabende niche-IT-distributør inden for områderne; Server, Computer & Printer parts, ProAV Solutions, Surveillance & Security, Network, Storage, POS & Auto-ID og Consumer Electronics.

EET forhandler en lang række førende mærker og produkter. Mere end 1.000.000 varenumre, fordelt på mere end 1.100 forskellige varemærker, er repræsenteret i sortimentet, herunder: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, Native Union, JLab, Amplifi, Kensington, tado, eSTUFF, Speck, Axis, Hikvision, Bosch, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Danfoss, Datalogic, Coreparts, Gearlab, Dell, Netatmo, Ecovacs, frogblue, SONY, Capture og mange andre.

Vi giver leverandører og kunder ekspertviden inden for branchen, intelligente logistikløsninger, unik salgsservice og smarte marketingværktøjer. EET blev grundlagt i 1986, vi opererer på 24 markeder i hele Europa og betjener mere end 30.000 købende forhandlere årligt. EET Group ligger i Birkerød og Ballerup lige nord for København og er moderselskab for alle EETs salgsselskaber over hele Europa med i alt ca. 600 ansatte.

Christina Vedel

PR Manager, EET Retail +45 31 31 91 06