Elfa_ maksimer din bolig med smartere opbevaring

Maksimer din bolig med smartere opbevaring og gode tips!

Mange danskere er frustreret over dårlig opbevaring i hjemmet. Samtidig viser den at fem ud af ti udsætter at ryde ud og organisere i deres ejendele. Dette viser ¨Opbevaringsrapporten¨ fra Elfa, som også bemærker at opbevaringsarealer spiser boligareal til en værdi af millioner af kroner.

Med høje boligpriser i store dele af lander er vi nødt til at økonomisere med vores boligområde og behovet for at bruge hver en centimeter i hjemmet til at kunne rumme alle vores tilbehør og evt. familie forøgelse. At finde smarte løsninger er derfor ekstra vigtigt og flere tror på mere plads med smart opbevaring,

Ineffektiv opbevaring spiser dyrebar plads.

Opbevaringsrapporten har også kortlagt hvor stor en dal af boligen som anvendes til opbevaring, det vil sige garderober/opbevaringsrum og gulvarealer som optages af opbevaringsmøbler eller løst opbevaret genstande (basere på deltagernes eget skøn) Resultatet viser at københavnere i lejligheder i gennemsnit bruger 21 kvadratmeter af deres boligareal til opbevaring. Blandt beboer i villa er det tilsvarende tal 25,6 kvadratmeter.

En investering til velvære og hjem

At ryde ud og organisering af oversvømmede garderober og rodet rum er ikke en prioriteret aktivitet, viser rapporten. Tværtimod siger hver anden at de udskyder at organisere opbevaringsrummet, selvom de mener, at det er nødvendigt.

– Dårlig opbevaring skaber tydeligvis stress og irritation hos en del danskere. Derudover tager det plads i boligen, der kan anvendes på en meget bedre måde. En smart opbevaringsløsning og lidt bedre rutiner for oprydning og organisering er en investering, både for trivsel og hjemmet, siger Lars Rudolfsen, opbevaringsekspert hos Elfa.

Her deler Lars forslag til at genskabe boligareal, såsom at vælge skydedøre til at dele eller skjule. Han giver tips om nyt fra Elfa: tophængte skydedøre, som er monteret uden bundskinne og derved løfter både døre og indretning fra gulvet. Og gør rengøringen lettere….

Med fleksibel indretning som kan tilpasses efter rummets mål, kroge og vinkler får du plads til mere. Her er et eksempel på et rum som er blevet til et walk-in closet til barnet. Derved frigives gulvet til leg.

Opbevaringstavler og smalle hylder er praktisk på smalle steder.

Skydedøres som monteres i loftet, uden bundskinne, kan anvendes til rumafdeler.

6 TIPS TIL AT ¨ØGE¨ BOLIGEAREALET¨

Gå på en ¨pladsjagt¨! Du har større og flere opbevaringsområder i dit hjem, end du måske tror. Tag et skud og prøv at identificere unødvendigt tomrum i skabe og opbevaringsrum. Se efter ubrugte steder i hjørner, under sengen, bagpå døren, der kan bruges til opbevaring. Nedenfor er der nogle gode råd om hvordan du kan bruge disse pladser.

1.TRYLD TEKSTILER VÆK MED VAKUUMPOSER.

Tæpper, puder og sæsonbestemt tøj, der ikke bruges til dagligt, tager minimal plads, hvis de pakkes i vakuumposer og derefter placeres på de øverste hylder i garderoben. Sørg for at du udnytter alt pladsen, endda helt op til loftet ved at tilpasse din opbevaring.

2. MONTER RUNDT OM FORHINDRINGERHar du steder der ikke kan bruges til noget, fordi der er rør, elementer eller sikringsskabe? Med lidt kreativitet og fingerfærdighed kan du placere vægskinner ved siden af forhindringen og tilpas hylder, så du kan lave opbevaring selv på de mest ¨umulige¨ steder.

3. SATS PÅ SKYDEDØRETænk over, om det ville være muligt at dele rummet op og lave en effektiv opbevaringsvæg. Ved at sætte skydedøre fra væg til væg har du muligheden for at få en masse tøj og tilbehør væk – uden at rummet føles mindre. Samtidige bliver det let at få adgang til det du har behov for.

4.GEM BAGVED GARDINERGardinarrangementer foran en hel væg er trendy og giver en dejlig hotelfølelse. Sæt en gardinstang op i loftet, ca. 15-20 cm fra væggen, hæng dit yndlingsstof op og skjul smalle hylder og kroge bagved. Vips, så har du skabt en pæn, effektiv – og godt skjult – opbevaringsområde til eksempelvis kontorartikler eller sytilbehør.

5. OPBEVAR DET DU BRUGER SJÆLDENT HØJST OPPE.Udnytter du muligheden for opbevaring helt op til loftet? Glem ikke de sidste 30-40 cm. Her finder du god plads til det du ikke bruger så ofte f.eks. håndklæder og senge linnede.

6. LAV OPBEVARING UNDER TRAPPENUdnyt pladsen under trappen bedst muligt ved at tilpasse hylder eller traditionelle vægskinner. Her kan du med fordel opbevarer sko, støvler og tasker der ikke bruges hver dag og ikke behøver at stå foran og tage plads i entréen. Eller brug pladsen som en sorteringsstation til genanvendelse.