Elfa opbevaringsekspert: Cirkulær forbrug, bæredygtige valg og fremtidens trend.

I dag er bevidstheden om vores påvirkning af klima og miljø højre end nogenside. Vores seneste undersøgelse * viser en øget tendens til at forbruge med omhu, ansvarlighed og med det cirkulære kredsløb i fokus. Hvordan skal vi tænke bæredygtig handling, og hvad er cirkulært forbrug engentlig? Hos Elfa sorterer vi sammen med bæredygtighedsekspert og medlem af Elfa Insights, Alexandra Davidsson spørgsmåltegnene.

Forbruge med fokus på kredsløbet.

Cirkulært forbrug sigter mod at minimere affald og maksimere genbrug og genavnvende. I modsætning til den traditionelle lineære model, hvor produkter fremstilles, bruges og derefter kasseres, betyder cirkulært forbrug, at produkter og materialer betragtes som ressourcer, der skal holdes i omløb så længe som muligt.

Ifølge vores seneste SiFo-undersøgelse*) er interessen for cirkulært forbrug stor. Fire ud af fem svenskere (79%) angiver, at de forsøger at reducere deres klimabelastning ved at forbruge bæredygtigt, For mange betyder det at holde det cirkulære kredsløb i tankerne - hver sjette (63%) genbrger poser og glas med låg, og næsten lige så mange (62%) donerer eller sælger ting, som de ikke længere har brug for. Lidt over hver fjerde (43%) vælger også at reparere ting, de allerede ejer, og lidt færre (40%) angiver, at de passer på deres tøj, så det holder længere.

En mode eller et nødvendigt håb for fremtiden?

Alexandra Davicsson, bæredygtighedekspert, fortæller om, hvordan vi i dag lever, som om vi havde 1,75 jordklode, og der skal gøres meget, hvis vi skal nå de globale bæredygtighedsmål. For det første - forbruge bæredygtigt - hvilket betyder inden for planetariske grænser. I klimakrisens ære giver vores undersøgelse lovende information. 74 procent af de adspurgte mener, at de forbruger mere bæredygtigt i fremtiden, og interessen for at begynde at forbruge med cyklussen i tankerne er stor, for eksempel ved at handle brugt i stedet for at købe nyt. Svenskerne er mest positive over for at købe en brugt cykel, hvilket ni ud af 10 (89%) angiver. Bil (87%), værktøj (86%) og glas og porcelæn (81%) er også populære ting at finde brugt.

Opbevaring til en bæredygtig livsstil.
Cirkulært forbrug handler ikke kun om, hvad vi køber, men også om, hvordan vi passer på og bruger det, vi allerede ejer. Reparation og pleje af vores ting i stedet for at løbe nye, samt sælge eller donere væk, hvad vi ikke længere har brug for, er vigtig for at holde liv i det, vi spiser. Sammen med HSB har vi undersøgt, hvordan smart storage kan fremme bæredygtigt forbrug. Ved at give beboerne i HSB living Lab mulighed for at tilpasse og bruge vores opbevaringsløsninger, kunne vi se, at smart og måske frem for alt personlige opbevaring reducerede risikoen for overforbrug og fremmede genbrug og genanvendelse. Læs mere om forskningsprjektet "bæredygtig opbevaring".
Her er tre enkle tips fra Elfas opbevaringsekspert Christine Dalman til, hvordan du tænker cirkulært forbrug og opbevaring derhjemme:

1. Organier og gør dine ejendele synlige: Smart opbevaring handler om at kunne se og få adgang til det, du allerede ejer. Ved at organisere dine ejendele på en klar måde reducerer du risikoen for at glemme, hvad du har. Dette kan hjælpe dig med at bruge dine ting mere effektivt og undgår unødvendige køb.
  2. Opret en genbrugsstation: Et centralt sted til genbrug og genanvendelse af produkter i dit hjem kan fremme cirkulært forbrug. Hav separate skuffer eller hylder til produkter, der skal repareres, donres eller videresælges. Dette vil gøre det lettere at komme i gang med genbrugsprocessen.
  3. Vælg langtidsholbare produkter: Gleksible hylder og andre modulære opbevaringsløsninger, der kan tilpasses dine behov, gør det lettere at organisere og opbevarer dine ejendele på en bæredygtig måde. Disse løsninger kan nemt tilpasses, efterhånden som dine behov ændre sig.

*) Undersøgelsen er gennemført i Kantar Sifo´s webpanel i perioden 3.-8. marts 2023. I alt 1083 personer i alderen 18-79 år blev interviemet. Webpanelet er nationalt repræsentativt rekrutteret på grundlag af tilfældige stikprøver.