Elfa_Lille, men funktionel familie entré.

Elfas indretningskonsulent: Pæn og funktionel entré med optimal opbevaringsløsning.

Indretningsprofil Jannice Wistrand, som står bagved succesbloggen Add Simplicity, har fået orden i familiens entré. Resultatet blev både pænt og funktionel, trods at entréen er både lille og trang.

Feng shui konsulenten og indretningsbloggeren Jannice Wistrand bor i et hus fra 1700-tallet i fiskerbyen Råå udenfor Helsingborg med mand og to børnMen trods hendes gode fornemmelse for stil, fik familien ikke helt en harmoni i entréen. Her var der tidligere trængt, rodet og ikke særlig gennemtænkt rent indretningsmæssigt.

– Vi tog udgangspunkt i hvordan der så ud da de tidligere ejere boede her. der stod et tørreskab og en tørretumbler midt i det heler og tog en masse plads. de havde ingen løsning til vasketøj og så blev entréen meget rodet; siger Jannice..

Familien Wistrand består af to voksne og to børn, hvilket jo giver en stor mængde overtøj, jakker, sko og tilbehør som skal håndteres i entréen. Da de endelig flyttede tørretumbleren til en anden plads i huset, så stillede de en kurv til opbevaring af div. ting.
– Der var ikke noget helheds tanke overhovedet, vi byggede bare mere på en tilfældig opbevaringsløsning. Det var ikke en funktionel entréopbevaring til fire personer, vi udnyttede ikke pladsen optimalt.

En entrégarderobe til hele familien. Jannice begyndte at tegne på sin vision af den optimale entré, når man har få kvadratmeter at lege med. På ønskelisten stod blandt andet hver sin hylde/udtræksbarkurv til sko til hvert familiemedlem og hver sin kurv til vanter og tilbehør.

– Vi ønskede også mulighed for bøjletøj i flere højder til korte og lange jakker. Og gerne med plads til opbevaring øverst. Et ting var sikkert og det var et krav til at gulvet skulle være frit, da det er det som får entréen til at se rodet ud.

Elfa Décor nye opbevaringsserie indfriede disse ønsker og gjorde entréen pæn, let overskuelig og praktisk. To små hylder sætte så mindre tilbehør kan stilles her

– Vores familie samler på solbriller; så det er et perfekt sted til dem. Ellers gemmer man dem i et etui; ligger dem i en skuffe og glemmer at man har dem.

Grå Décor giver et roligt indtryk. Jannice valgte den elegante grå farve på fronterne og de sorte knopper valgtes ud fra gulvets farve.

– Jeg var først i tvivl og ville egentligt vælge den hvide eftersom dette er et lille område og hvid snyder øjet og gør rummet større. Men Jeg valgte det mest praktiske her og de grå døre er ikke så følsomme over for snavs og pletter; som nemt kommer i en entré. Jer er meget glad for farvevalget nu og syntes at de er vældig pæne. det blev en stor forandring på så lidt plads.

Øverst har Jannice placeret sorte dekorative opbevaringsæsker, til de ting som ikke bliver brugt ofte, som eks. skopuds og tilbehør.
– Jeg ønskede at gøre rummet meres roligt. Nu giver vores entré udtryk for at være orden, moderne og organiseret. Nu føles rummet større og børnene spørge hver dag ”har du gjort rent mor?” selv om at jeg ikke har.

Skydedørene med spejl gør rummet større. Alle i familien har udover sin egen kurv også en rumdeler til kurven, som gør det lettere - selv for børnene- at opdele vanter o.l. Jannice er er meget tilfreds med det fleksible hyldesystem med skinner, som er karakteristisk for Elfa. – Entréopbevaringen kom op i august; Men Jeg har allerede valgt at flytte rund på bøjlestænger og hylder for at gøre det nemmere at tilpasse opbevaringen efter sæson. Jeg elsker det flytbare system; som er vældigt fleksibelt! Tidligere var der et gardin som skjulte den rodet indretning i entréen. I dag er indretningen så pæn at den faktisk ikke behøver at skjules, men det er skønt at kunne lukke for fra tid til anden, som familien har løst med Elfa´s stilfulde skydedøre – Vi valgte skydedørene Artic med spejlfyldning, da spejle gør rummet større.De sorte glaspartier strammer op, optager den øvrige indretning i huset og giver en mere elegant følelse. Inspirationen fik jeg fra et hotelværelse i Paris som hade lignende skydedøre, som ætsede sig ind i min hukommelse.

Jannice´s tips til dig som har en lille entré

• Brug hele højden (helst speciel produceret) og brug hele overfladen i stedet for at tilføje bagefter
  • Skjult opbevaring med dækkende kurvefronter fortrækkes, så man undgået at se på rodet i kurven.
  • Hæng tøjet farvekoordineret, ton for tone, det koster ikke noget
  • Ensartede bøjler giver et pænt udtryk. Det samme gør opbevaringsæsker.
  • Sørg for at alt kommer væk fra gulvet.
  • Hæng nøglebundter på kroge i stedt for skæmmende nøgleskabe.

Vil du også have hjælp til at tegne og planlægge din drømme entré?