Elfa_Fra drengeværelse til teenageværelse

Fra drengeværelse til teenageværelse

Charlie fylder snart 13 år og vil ikke længere have et drengeværelse. Der bliver ikke længere leget så meget på værelset. Nu hænger Charlie ud med venner og spiller computerspil. Interessen for tøj er også blevet større, så der er brug for god tøjopbevaring. Charlie og hans mor Jannice, der driver Instagram-kontoen Addsimplicity, fik hjælp til at imødekomme de aktuelle behov og skabte et teenageværelse med bedre og mere overskuelig opbevaring.

Jannice Wistrand er Feng Shui-konsulent og certificeret indretter. Hun er stifter af konsulentvirksomheden Add Simplicity, og hendes blog Simplicity er en af de største i Norden inden for boligindretning.

Sammen med sin mand og to børn bor hun i et hus fra 1700-tallet i fiskerlejet Råå uden for Helsingborg.

Fortæl os om, hvorfor Charlies værelse blev lavet om?

– Det startede med, at vi skulle lægge nyt gulv på hele overetagen. Vi havde ikke gjort noget deroppe, siden vi flyttede ind i 2011, bortset fra væggene. Da vi flyttede ind, var der allerede et garderobeskab med opbevaring og spejldøre i messing. For at opdatere den moderne følelse fjernede vi for 13 år siden spejldørene og hængte gardiner op for at bløde udtrykket op og gøre det mere til et børneværelse.

– I forbindelse med renoveringen af vores overetage sidste efterår syntes vi, at vi skulle gøre noget ved opbevaringen. Gøre det mere overskueligt og skabe et rum, hvor Charlie kunne få plads til sit tøj og skrivebord – og få den opbevaring, som en teenagedreng har brug for.

– Han er begyndt at interessere sig for tøj og synes, det er sjovt at have et rart sted til sit tøj og sine ting.

Skitse fra Elfas planlægningsværktøj. Charlies opbevaringsløsning er designet i farven graphite.

Plads til både tøj, spil og venner

Hvilke behov, ønsker og interesser har Charlie?

– Charlie ville gerne have et flot garderobeskab, hvor det var nemt at holde orden, og han havde brug for en skrivebordsplads. Da han er god til at rydde ud i sine ting, havde han kun brug for plads til sit tøj, bøger, skrivebordstilbehør, fodboldudstyr og pokaler. Charlie interesserer sig for fodbold, håndbold, at læse bøger, spille PS5 og tøj.

Hvordan bruges Charlies værelse?

– Charlie har ofte venner på besøg og til overnatning. De kan lide at spille PS5 sammen og bare hænge ud på værelset. Nu er der plads til begge dele, for sengen bruges både som sofa og seng. Der er plads til madrasser til vennerne på gulvet, samt skrivebordsplads, når de er sammen og bytter fodboldkort og planlægger FIFA-turneringer.

Organisering af rummet

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da I skulle indrette værelset?

– Jeg spurgte ham, om vi ikke skulle lave et spilleområde og hænge tv'et i den ene side af værelset. Og lave en skrivebordsdel i skabet, der hvor han plejede at have sit tv. Så ville han få flere siddepladser til venner. Det kunne han godt lide, så det tog vi udgangspunkt i.

– Herefter var ønsket at få et mere voksent værelse og ingen "barnlige" ting. Vi gennemgik alle skuffer og kasser grundigt, og alt der ikke skulle blive, blev sorteret fra. Vi lavede en mindekasse med det, Charlie ville gemme, og resten var ting, der blev brugt og skulle blive. Så lavede vi plads til at være sammen med vennerne.

– Og endelig var der væggen, hvor alt tøjet skulle opbevares med et skrivebordsområde til lektielæsning og ikke mindst en ladestation til alt elektronisk udstyr. Følelsen er gennemgående hyggelig, synes vi. Vi fik malet loftet i samme farve som væggene. Farverne er holdt i gråblå, beige, sort og messing.

Hvad synes Charlie nu efter et par uger?

– Han elsker det. Han er meget på sit værelse. Det er også sjovt, at hans venner har sagt pæne ting om værelset. Og det bedste af det hele (synes mor) er, at han holder så god orden og lægger sit tøj sammen. Det er sjovt at holde orden i tingene, nu hvor det er nemt.

– Nu er der kun ét fodboldbillede. Der er mange skrå vægge i rummet, hvilket gør, at der ikke er meget plads til billeder. Derfor har Charlie valgt et stort og ekstra flot billede, som er lavet af en fotokunstner.

Hold orden i garderoben: Hvad er Charlies opskrift på succes?

Det er nemmere end nogensinde før. Alt har sin plads, og der er endda plads til mere tøj. Det er en dejlig fornemmelse, at det man har bliver brugt, og det er nemt at holde orden. I modsætning til før, hvor alt skulle mases ind. Så var det nemmere at smide det på en stol. Men nu synes han, det er sjovt at holde orden på tingene omkring sig. Han skal bare rede sin seng om morgenen, så kan han tage vennerne med hjem efter skole til et ryddeligt og organiseret værelse, der inviterer til hygge.

Jannices 5 bedste tips:

• Sæt dig ned med barnet og lav en behovsanalyse. Hvad har de brug for? Opbevaring, plads til lektielæsning, hænge ud med venner osv. Spørg derefter, hvilken følelse de vil have i værelset, og hvilken farve de kan lide.
  • Lav et moodboard, der genskaber den følelse, dit barn ønsker, og vælg farvepaletten og møblerne til værelset. Vis barnet moodboardet og tal om det.
  • Ryd op sammen. Jeg fortalte om vigtigheden af god orden. At vi laver en stor investering og bruger tid og penge på dit værelse. Så der skal ryddes ud i det, du ikke længere vil have eller har brug for. For eksempel legetøj, som du ikke længere leger med. At nyde sit værelse handler om at omgive sig med ting, man kan lide. Oprydningen bliver en hyggelig stund sammen, hvor I mindes, kigger på billeder og tegninger. Det tog en hel dag, men var al tiden værd. Slut af med en hyggelig pause som belønning.
  • Lav en mindekasse. En kasse, der aldrig skal blive til mere end den ene kasse. Vælg sammen med barnet, hvilke minder der skal gemmes. Har vi brug for 10 stregtegninger fra de var 1 år? Svaret er nej. Måske er 1 nok. Lad barnet deltage. Når det er tid til at flytte hjemmefra, er den der – kassen med meget velvalgte minder fra barndommen.
  • Hjælp barnet med at opstille regler for, hvordan der skal holdes orden. En god regel er: "Tager det et minut, så gør det med det samme". Læg skjorten i skuffen, sæt bogen på hylden. Det er nemt at huske. Red din seng med det samme om morgenen, så kan du altid tage venner med hjem fra skole og føle, at du har det hyggeligt og indbydende, uden at skulle skamme dig. Nu har hver ting sin plads, så tingene skal altid lægges tilbage der. Jo pænere dit værelse er, jo bedre har du det selv. Og det bliver så meget sjovere og hyggeligere at hænge ud hos dig!