Elfa_Spisekammer på bare 2 kvm

Masser af æstetik og opbevaring på minimal plads

Med et spisekammer på bare 2 kvm og et bryggers med mange umulige vinkler, elskab og varmepumpe blev opbevaringen en udfordring for familien Ibrahim. Men Elfas fleksible system og luftige hylder skabte dejlig orden og organiseret perfektion!

Midt ude i Kvicksunds skove nær Mälaren bygger parret Fanny og Alexander Ibrahim deres hus i landlig stil. Underetagen er færdig, mens den øverste er undervejs. Parret har for nyligt fået deres første barn, så det havde høj prioritet at skabe orden netop hvad angår opbevaringsløsningerne i huset. – Vi har levet i byggekaos i en længere periode og var så trætte af ikke at have fungerende opbevaring i huset endnu, fortæller Fanny. – Da vi tegnede huset vidste jeg, at jeg ville have et spisekammer, det er det vigtigste rum for mig.

En enkel æstetik går som en rød tråd gennem familiens indretning, og med et køkken der ikke har overskabe er det ekstra vigtigt at planlægge, hvor madvarerne skal opbevares.

– For os er det vigtigt at have en luftig følelse i hjemmet med åbne rum. Køkken og stue går i ét, og overskabe ville have gjort køkkenet mere klodset.

Nogle af madvarerne opbevares i køkkenøen, og lige ved siden af køkkenet ligger det spisekammer, som Fanny tegnede ind i planløsningen.

– Der var ikke meget plads til spisekammeret, jeg tror det endte med at blive lige under 2 kvadratmeter, men til gengæld har vi 2,60 m til loftet og vi ønskede virkelig at udnytte al pladsen.

Billede 1:
Parret overvejede først indretning med faste hylder, men det smalle, L-formede rum er vanskeligt med akavede vinkler, plus der er stikkontakter hist og her på væggen beregnet til ting som mikrobølgeovn, som gjorde det besværligt.

– Til sidst kom vi til den erkendelse, at en skræddersyet løsning er nøglen. Derfor henvendte vi os til Elfa, som er eksperter i netop dette.

Billede 2:

Da Elfa tilbyder så mange forskellige dybder og størrelser af tilbehør, f.eks. kurve og hylder, til sine opbevaringsløsninger, blev pladsen på disse to kvadratmeter maksimeret.

– Væggen lige til venstre fik en super smart løsning med opbevaringstavle og meshkurve samt gavepapirholdere.

Billede 3:

Spisekammerets orden og struktur er imponerende! Er du pedantisk anlagt?

– Når det kommer til de ting, man kan se, er jeg ret pedantisk. Jeg elsker at organisere. Det gode ved åbne hylder er, at man er tvunget til at holde orden og det er også rart for øjet.

Billede 1:

Min mand er fra Syrien, så vi har en masse krydderier fra mellemøsten. Og jeg laver meget indisk og thailandsk mad og har brug for den slags krydderier. Inde i spisekammeret har vi vores ekstra lager af krydderier, og så har vi en krydderiboks ved komfuret også.

Billede 2:

Gavepapir er svært at opbevare, men det løser du nemt med en gavepapirholder.

Billede 3:

– I spisekammeret har vi også affaldssortering og nogle køkkenmaskiner.

Fanny fik hjælp til at montere hylderne i spisekammeret og overraskede sin mand ved at vise det færdige resultat en dag, da han kom hjem efter arbejde. - Min mand græd nærmest af glæde, da han så det! Det var en stor tilfredsstillelse. Vi har længe haft alle tingene stående i papkasser på gulvet. Nu er det sjovt at købe stort ind af flåede tomater og Pedsi Max, når det er på tilbud, for vi har plads til at opbevarer de i vores spisekammer.