Elfa_Lille og godt planlagt walk-in closet.

Natalies drømmegarderobe på begrænset plads

Alle kan få deres drømmebolig, og ofte bor vi allerede i den. Nogle gange er der bare brug for smarte ideer og en del inspiration for at skabe den. Da Natalies familie voksede, følte hun at der var behov for mere og smartere opbevaring. Ved at rydde ud i unødvendige ting og optimere et eksisterende opbevaringsrum, skabte hun en lille, men utroligt praktisk og smuk walk-in-garderobe.

Før og efter forvandlingen.

Garderoben som blev glemt.
Natalie og Jussi købte deres rækkehus i 2012 og var med til at planlægge husets indretning og ruminddeling. Men indretningen af familiens garderobeskabe blev glemt i forvirringen.

– Garderoben var et rum, jeg slet ikke havde haft tid til at tænke på, fordi tiden gik med planlægning af alt det andet. Entreprenøren monterede upraktiske, smalle hylder og en bøjlestang i garderoben. Jeg indså senere, at man kunne have indrettet rummet meget bedre for at få mest muligt ud af det.

Optimeret opbevaring på begrænset plads
Til sidst blev Natalie træt af den upraktiske indretning i garderoben og besluttede sig for at skifte den ud. Det er ikke noget stort rum. Gulvarealet er ca. 2 kvadratmeter og der er 2,3 meter til loftet. Desuden er der en ventilationskanal på bagvæggen. Natalie havde brug for et opbevaringssystem, som gjorde det muligt at udnytte hver eneste centimeter på den bedst mulige måde. Med hjælp fra en planlægningsekspert blev der tegnet tre væghængte løsninger med klik-ind-systemet, som var tilpasset efter mål og efter Natalies behov og muligheder.

Hvad var vigtigt for dig, da du designede garderoben?
– Jeg havde brug for et praktisk opbevaringssystem med smarte funktioner. Der skulle være god plads til skuffer med tøj der skal lægges sammen, hylder til skotøjsæsker og tasker, samt bøjlestænger med plads til tøj i forskellige længder. Det var desuden vigtigt, at man nemt kunne lave om på indretningen i garderoben.

– Og det er også vigtigt, at det er nemt at gøre rent. Det er det, hvis gulvet er frit. I vores garderobe har vi kun det bløde, skønne tæppe på gulvet!

– Hos Elfa fandt jeg et perfekt opbevaringssystem som kan tilpasses både efter pladsen og mine behov. Det er også æstetisk smukt, hvilket er vigtigt for mig som indretter. Med Elfas klassiske hvide system og tilhørende trådkurve fik vi en opbevaringsløsning, som var både smuk og praktisk.

Døren blev en del af garderoben

Planlægningseksperten hos Elfa gav også Natalie et tip om muligheden for at bruge døren til opbevaring og på den måde skabe endnu mere plads. Elfas dørløsning viste sig at være præcis, hvad hun ønskede sig:

– At bruge døren til opbevaring var en "game changer" for mig. Jeg fik mere plads til opbevaring og mine hverdagsrutiner blev nemmere. Den er ikke bare praktisk, men giver også en vis portion luksus i hverdagen. Om aftenen inden jeg skal på arbejde, kan jeg samle alt det jeg skal bruge af småting og accessories. Jeg vidste ikke, at der fandtes sådan en løsning, så jeg er meget positivt overrasket.

Hvad er det bedste ved din nye walk-in-garderobe?

– Det bedste er, at vores opbevaring i dag er så praktisk og at det er nemt at holde styr på alting. Desuden er løsningen fleksibel, og det betyder, at den let kan ændres i takt med at vores behov ændrer sig. Men lige nu fungerer det hele præcis som det skal – luftigt, smukt og alt er lige ved hånden. Det er en meget stor forskel sammenlignet med, hvordan garderoben så ud tidligere. Det eneste jeg undrer mig over er, hvorfor vi ikke har mødt hinanden før, Elfa og jeg!