Elfa_smart og funktionelt hjemmekontor.

Væggen blev et hjemmekontor

Ved første øjekast ligner det en elegant reol i stuen. Men når de flotte skydedøre trækkes til side, kommer den smarte funktion til syne med et praktisk hjemmekontor! Læs, hvordan Elfa tryllede maksimal arbejdsplads frem til familien Ling, på et minimalt areal.

Pandemien har naturligvis indebåret, at stadig flere mennesker har fået mulighed for at arbejde fjernt, fra hjemmet. Og selv efter pandemien kan der være fordele ved at etablere praktiske arbejdspladser i hjemmet, selv på mere begrænsede arealer. Familien Ling bemærkede behovet for et hjemmekontor for nogle år siden.

– I vores forrige hus begyndte vi at arbejde mere og mere hjemmefra, så vi havde allerede lidt erfaring med det. Da vi derefter flyttede ind i dette hus for kun nogle måneder siden, vidste vi, at det var nødvendigt at finde en løsning til et hjemmekontor, fortæller Malin Ling.

Problemet var dog selve pladsmanglen. De indså hurtigt, at det ikke blev så funktionelt eller pænt at have midlertidige arbejdsstationer med laptops og papir på køkkenbordet eller i sofaen.

– Jeg så en efterlysning på Elfas Instagram, hvor de søgte familier med behov for at lave hjemmekontor, og tænkte at ”yes, det dér er lige noget for os!”.

Som sagt så gjort – familien optog en video, hvor de viste, hvordan huset så ud, og hvilke ønsker de havde.

– Udfordringen for Elfa var både at skabe plads til arbejdsområder til os voksne, men også til børnene og det de pusler med. Vi ville heller ikke have, at det skulle se rodet ud, men at der kunne dækkes for det, delvist, på en enkel måde.

Familien blev udvalgt til en makeover, og Elfas team gik straks i gang med selve opgaven. En væg i stuen blev valgt som et passende udgangspunkt. Det er et ret langt og smalt område, som folk måske normalt ikke ville forbinde med et hjemmekontor. Mange tror, at man er nødt til at have en separat plads eller et værelse, men det er ikke alle hjem, der har det. Det er dog muligt at finde andre løsninger, når man bruger så fleksible opbevaringssystemer som Elfas.

– Ambitionen var at skabe et hjemmekontor og integreret opbevaring i ét system. Vi skulle bruge dele af væggen i stuen til anden opbevaring, som ikke er typiske kontorting. Disse ting er mere dekorative og rare at kigge på, så Elfas team besluttede at placere dette på hylderne foroven.

En smart skydedørsløsning med døre, der har halvgennemsigtige dele, som er dækket forneden, og gennemsigtige med vinduer foroven er fremragende til netop dette formål. Det er let at trække dem for igen, når man ikke vil se på den nederste kontordel.

– Ud over det funktionelle er det æstetiske vigtigt for os. Eftersom dette er vores dagligstue, ville vi have at det skulle se pænt ud og ikke skabe en forstyrrende kontoratmosfære i sofaområdet. Belysningen i loftsskinnen og bag selve skydedørene bliver effektfuld og meget stilfuld om aftenen

Hvad synes I om løsningen?

– Den blev fantastisk god! Det er alle tiders at kunne trække for og ”lukke kontoret” uden at føle, at man er nødt til at samle alle mapper og alt papir sammen først. Det er som at gå på kontoret, men man er derhjemme. Det er så skønt at have en specifik plads at sidde, især når vi arbejder hjemme begge to. Selve fleksibiliteten er skøn: åbner man dørene op bliver der lidt lysere og luftigere med det samme. Det er meget dynamisk med sådan en løsning.

Hvad siger børnene?

– De synes, at det er hyggeligt at sidde og tegne og pusle på deres side. På deres væg er der en væghængt opbevaring med huller, hvor de kan hægte blyantsholdere og bokse fast. Og ovenover har de en hylde med lidt småting. Når jeg eller min mand sidder på den anden side af kontordelen og arbejder, kan vi snakke med hinanden og føle en nærhed, selvom vi laver forskellige ting. Det er også blevet et populært sted at lege gemmeleg!

Hvilke tip vil I give andre, som overvejer at få hjemmekontor?

– Man behøver ikke at have et separat værelse afsat til arbejdsområdet. Led efter længere vægarealer i et rum, og lad gerne arbejdsbordet og områderne fylde. Det er skønt at kunne brede sig ud til siderne. Vores hjemmekontorområde er 3,5 meter langt. Placer ikke opbevaringen helt nede på gulvet, men skab en lille plads over gulvet for at lette rengøring og for at give en mere luftig fornemmelse. Udnyt også muligheden for at bygge i højden for at maksimere opbevaringskapaciteten. En flot skydedør og god belysning bliver prikken over i'et. Vi har levet lidt i et tomrum tidligere, men nu har vi fået helheden samlet.